Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
4
4
3
PROFESIONĀLĀS zināšanas:
Priekšstata līmenī:
1. Nozares iekšējie un ārējie normatīvie akti.
2. Darbības ar izejvielām un materiāliem, kuru realizācijas termiņš ir beidzies.
3. Transporta maršrutu, pasūtījuma apjomu un produkcijas veidi.
Izpratnes līmenī:
1. Labas ražošanas prakses un higiēnas vadlīnijas.
2. Profesionālā terminoloģija.
3. Kritiskie kontroles punkti un kontroles punktu noteikšanas principi.
4. Maizes un mīklas sagataves kvalitātes rādītāji.
5. Noliktavu saimniecības raksturojums.
6. Pirmapstrādes svara zudumi.
7. Miltu kaitēkļi.
8. Raudzēšanas laikā notiekošie procesi.
9. Temperatūras un mitruma ietekme uz mīklas sagataves raudzēšanas laiku.
10. Korektīvās darbības mīklas sagatavju raudzēšanas procesa laikā.
11. Mīklas sagatavju raudzēšanas (atpūtināšanas) laikā notiekošie procesi.
12. Iegriezumu/apstrādes veidi un to ietekme uz maizes kvalitāti.
13. Maizes cepšanas krāsns veidi, uzbūve, darbības principi.
14. Gaisa plūsmas loma krāsnī un ietekme uz maizes kvalitāti.
15. Maizes cepšanas laikā notiekošie fizikāli ķīmiskie procesi.
16. Dzesēšanas laikā notiekošie procesi.
17. Mikrobioloģiskā piesārņojuma veidi griešanas procesā.
18. Iepakojamo materiālu veidi.
19. Prasības materiāliem saskarē ar pārtiku.
20. Temperatūras un mitruma ietekme maizes uzglabāšanā.
21. Iesaiņojuma nozīme maizes uzglabāšanā.
22. Pavaddokumentu veidi un noformēšanas prasības.
Lietošanas līmenī:
1. Ražošanas plūsmas.
2. Racionāla darba process, tā raksturojums/rādītāji.
3. Darba plānu un laika grafiku veidošana.
4. Darbu secības plānošana.
5. Maizes ražošanas tehnoloģiskie procesi.
6. Darba drošības prasības.
7. Tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma (t.sk. tradicionālo aprīkojumu) veidi, raksturojums un ekspluatācijas noteikumi.
8. Minimālās higiēnas prasības pārtikas rūpniecības uzņēmumā.
9. Pārtikas nekaitīguma prasības: stikla politika; alergēnu vadība; mazgāšanas, tīrīšanas un dezinfekcijas programmas; izsekojamība; apdraudējuma analīzes un kritisko kontroles punktu noteikšana (HACCP).
10. Personīgās un personālhigiēnas prasības.
11. Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības.
12. Laika plānošana.
13. Darba plāns un uzdevumi.
14. Maizes ražošanas tehnoloģija.
15. Korekcijas, korektīvās darbības neatbilstību gadījumos.
16. Maizes defekti, cēloņi un to novēršanas paņēmieni.
17. Sensorās vērtēšanas metodes.
18. Izejvielu un materiālu grupas, to raksturojums.
19. Sensorā vērtēšanas metodes.
20. Izejvielu un materiālu pieņemšanas kritēriji.
21. Produktu un izejvielu kvalitātes rādītāji un realizācijas termiņi.
22. Uzglabāšanas prasības un termiņi.
23. Produktu grupu saderība un alergēnu vadība.
24. Mērinstrumentu izmantošana.
25. Svaru un tilpumu mērvienības.
26. Sensorā vērtēšana.
27. Izejvielu pirmapstrādes veidi.
28. Nepieciešamo izejvielu raksturojums.
29. Ražošanas plūsmas.
30. Miltu veidi, cepamīpašības.
31. Rauga, sāls funkcionālās īpašības maizes ražošanā.
32. Iekārtas izejvielu uzglabāšanai un miltu un citu izejvielu sagatavošanai ražošanai.
33. Plaucējumu gatavošanas tehnoloģija.
34. Iekārtu ekspluatācijas noteikumi.
35. Mērinstrumentu izmantošana.
36. Ierauga, iejavas veidi un to gatavošanas tehnoloģiskie procesi.
37. Ierauga, iejavas kvalitātes prasības.
38. Kviešu un rudzu mīklu struktūras veidošanās.
39. Kvalitātes prasības mīklai.
40. Tradicionālās Latvijas rudzu maizes gatavošana – receptūra, izejvielas, inventārs.
41. Mīklu mīcīšanas tehnoloģiskās iekārtas.
42. Kvalitātes kritēriji raudzēšanas laikā.
43. Mīklas dalīšanas iekārtu darbības principi.
44. Mērierīču (svaru) pielietošana.
45. Mīklas dalīšanas veidi – to raksturojums un pielietojums.
46. Veidošanas/formēšanas veidi (apaļošana, veltnēšana, veidošana ar rokām).
47. Mīklas formēšanas iekārtu darbības principi.
48. Inventāra pielietošana.
49. Maizes apstrādē un dekorēšanā izmantojamās izejvielas (sēklas, milti, pārtikas līme, graudi, u.c.), fizikāli ķīmiskās īpašības un pielietošana.
50. Mīklas sagataves ievietošanas veidi, metodes krāsnī.
51. Darba paņēmieni, strādājot ar lizi, maizes formām, krāsns ratiem, raudzēšanas lentām.
52. Maizes cepšanas paņēmieni un parametri.
53. Apstrādes veidi un tehnoloģiskās iekārtas.
54. Tarošanas principi.
55. Dzesēšanas veidi un tehnoloģiskās iekārtas.
56. Maizes griezēju veidi.
57. Alergēnu politika.
58. Maizes griezēju tīrība, sanitārās apstrādes veidi un tā svarīgums.
59. Iepakojamo materiālu atkritumu šķirošanas principi.
60. Pārtikas marķēšanas prasības.
61. Darbības ar nerealizēto produkciju.
VISPĀRĒJĀS zināšanas:
Priekšstata līmenī:
1. Sociālo attiecību dažādība.
2. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
3. Darba aizsardzības sistēmas organizācija.
4. Uzņēmējdarbību regulējošie normatīvie akti.
5. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas principi.
Izpratnes līmenī:
1. Vārdu krājums.
2. Gramatikas un valodas funkcijas.
3. Verbālās mijiedarbības veidi.
4. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
5. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
6. Sadarbības veicināšanas principi.
7. Komandas izveide.
8. Konfliktu novēršana.
9. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
10. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
11. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības normatīvie akti.
12. Ilgtspējīgas attīstības būtība.
13. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
14. Ugunsdrošības aizsardzības līdzekļi un to pielietošana.
15. Ergonomikas pamatprincipi.
16. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
17. Atkritumu šķirošanas nepieciešamība.
18. Ekonomiskie resursi un ekonomikas pamatproblēmas.
19. Komercdarbības veidi.
20. Biznesa plāna loma uzņēmējdarbībā.
21. Darbinieka motivēšanas un talantu attīstīšanas nozīme darba kvalitātes paaugstināšanā.
Lietošanas līmenī:
1. Valsts valoda.
2. Svešvalodas.
3. Starpkultūru mijiedarbība.
4. Laika plānošanas paņēmieni.
5. Efektīvas saskarsmes un sadarbības paņēmieni.
6. Lietišķās komunikācijas process.
7. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
8. Darbs ar biroja tehniku.
9. Informācijas sistēmu drošība.
10. Datoru drošības programmas.
11. Darba vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
12. Normatīvie akti darba aizsardzības jomā.
13. Elektrodrošības noteikumi.
14. Drošības signāli un zīmes.
15. Darba aizsardzības līdzekļi un to pielietošana.
16. Individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības.
17. Droši un ergonomiski darba paņēmieni.
18. Pirmā palīdzība.
19. Rīcība ārkārtas situācijā.
20. Rēķināšana.
21. Mērvienības un formas.
22. Matemātikas metodes un instrumenti.
23. Uzņēmuma darba organizācija.
24. Tirgzinības pamati.
25. Mācīšanās stratēģijas.
26. Pašvērtējuma principi.
PROFESIONĀLĀS prasmes:
1. Izvērtēt maizes ceptuvē visu resursu pieejamību.
2. Novērtēt maizes ceptuvē darba vidi.
3. Organizēt darba vietu maizes ceptuvē.
4. Izstrādāt dienas plānu un laika grafiku.
5. Izvēlēties maizes un maizes izstrādājumu (turpmāk – maize) veidam atbilstošas tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu.
6. Izvērtēt tehnoloģisko iekārtu, inventāra tehnisko stāvokli un gatavību darbam.
7. Iestatīt tehnoloģiskās iekārtas atbilstoši pagatavojamam maizes veidam.
8. Uzraudzīt racionālu tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra lietošanu.
9. Ievērot personīgās higiēnas prasības.
10. Ievērot personālhigiēnas prasības un pārtikas nekaitīguma prasības.
11. Veikt tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra ikdienas apkopi.
12. Plānot darbus atbilstoši dienas plānam un pasūtījumam.
13. Ievērot racionālu laika sadalījumu darba uzdevumu izpildē.
14. Sadarboties ar kolēģiem vajadzību un darbu plānošanā un veikšanā.
15. Lasīt ražošanas tehnoloģisko dokumentāciju un instrukcijas.
16. Ievērot maizes ražošanas tehnoloģisko procesu.
17. Kontrolēt tehnoloģiskos parametrus, atzīmējot datus ražošanas dokumentācijā.
18. Ievērot izstrādājuma tehniskos parametrus.
19. Piemērot atbilstošus tehnoloģiskos režīmus atbilstoši maizes veidam.
20. Nodrošināt kvalitatīvu maizes ražošanas tehnoloģiskā procesa izpildi.
21. Noteikt maizes un mīklas kvalitāti atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
22. Izvērtēt maizes un mīklas sagataves kvalitātes rādītājus.
23. Veikt mērījumus produkta kvalitātes novērtēšanai.
24. Izvērtēt sensori izejvielas un materiālus.
25. Pieņemt izejvielas un materiālus atbilstoši pavaddokumentiem.
26. Ievērot izejvielu, materiālu pieņemšanas kritērijus.
27. Kontrolēt izejvielu kvalitāti ar sensorās vērtēšanas metodēm.
28. Ievērot izejvielu uzglabāšanas režīmus.
29. Kontrolēt izejvielu, produktu un materiālu kvalitāti uzglabāšanas laikā.
30. Organizēt noliktavu telpu tīrīšanu, apkopšanu un apstrādi atbilstoši tīrīšanas plānam.
31. Ievērot rotācijas principu (FIFO) izejvielu un materiālu apritē noliktavā.
32. Ievērot izejvielu un materiālu realizācijas laiku.
33. Lasīt receptūras un citu saistošo tehnoloģisko dokumentāciju.
34. Atbrīvot izejvielas no transporta taras.
35. Sensori novērtēt pirmapstrādei saņemtās izejvielas atbilstību kvalitātes prasībām.
36. Svērt izejvielas.
37. Lietot atbilstošu taru sagatavoto izejvielu nogādei uz ražošanu.
38. Izvēlēties atbilstošu pirmapstrādes veidu.
39. Sagatavot pirmapstrādes tehnoloģiskās iekārtas, inventāru un aprīkojumu.
40. Ievērot pārtikas drošības un higiēnas prasības, veicot pirmapstrādi.
41. Īstenot izejvielām noteiktos pirmapstrādes procesus.
42. Nošķirt izejvielu pirmapstrādē radušos atkritumus.
43. Noteikt izejvielu atbilstību ievērojot tehnoloģisko instrukciju norādījumus.
44. Sagatavot izejvielu apjomu atbilstoši receptūrai.
45. Veikt izejvielu transportēšanu ražošanas plūsmā.
46. Ieplaucēt izejvielas, ievērojot receptūru un tehnoloģisko instrukciju.
47. Kontrolēt temperatūru plaucējuma gatavošanas laikā.
48. Veikt korekcijas gadījumos, ja plaucējuma gatavošanas procesā radušās kvalitātes
49. rādītāju novirzes.
50. Veikt ierauga un iejavas sagatavošanu atbilstoši receptūrai.
51. Kontrolēt ierauga un iejavas attīstības fāzes un gatavību (skābuma, temperatūras un organoleptiskā kontrole).
52. Savienot sagatavotās izejvielas noteiktā secībā, temperatūrā.
53. Mīcīt dažādas maizes mīklas, t.sk. tradicionālo Latvijas rudzu maizes mīklu.
54. Noteikt mīklas kvalitāti un gatavību.
55. Ievērot mīklas raudzēšanas tehnoloģiskos procesus.
56. Sekot mīklas kvalitātes izmaiņām raudzēšanas laikā.
57. Novērtēt mīklas gatavību gala fāzē.
58. Izvēlēties mīklas dalīšanas veidu.
59. Izvēlēties iekārtas mīklas sadalīšanai.
60. Dalīt mīklu:
– ar rokām;
– mehāniski.
61. Izvēlēties mīklas veidošanas/formēšanas veidu.
62. Sagatavot tehnoloģiskās iekārtas un inventāru mīklas veidošanai/formēšanai.
63. Veidot mīklas sagataves.
64. Raudzēt (atpūtināt) mīklas sagataves atbilstošā temperatūrā, mitrumā un laikā.
65. Uzraudzīt mīklas sagataves kvalitāti raudzētavā.
66. Noteikt mīklas sagataves gatavību vizuāli un manuāli.
67. Veikt maizes mīklas sagataves dekoratīvu virsmas apstrādi.
68. Veikt maizes virskārtas tehnoloģisko apstrādi (iegriezumi, iespiedumi, u.c.).
69. Pārbaudīt tehnoloģisko iekārtu gatavību maizes cepšanai un atbilstoši maizes veidam.
70. Ievietot mīklas sagatavi krāsnī atbilstoši krāsns veidam (tuneļa krāsns, plauktu krāsns, rotācijas krāsns, malkas krāsns).
71. Cept dažāda veida maizi, ievērojot cepšanas temperatūru un laiku.
72. Pielietot tvaiku maizes cepšanas procesā.
73. Noteikt maizes gatavību.
74. Veikt cepšanas procesā korekcijas
75. nepieciešamības gadījumā.
76. Sagatavot maizes apstrādei nepieciešamās izejvielas un produktus.
77. Apstrādāt maizes virsmu ar dažādiem produktiem (cietes klīsteris, ūdens, u.c.).
78. Sagatavot maizi dzesēšanai (tarošana).
79. Izvēlēties dzesēšanas veidu.
80. Ievērot maizes dzesēšanas parametrus (temperatūra un laiks).
81. Novietot maizi dzesētājā.
82. Sagatavot tehnoloģiskās iekārtas (maizes griezējus) atbilstoši maizes veidam un pārtikas nekaitīguma prasībām.
83. Griezt maizi, atbilstoši uzņēmuma iekšējām instrukcijām.
84. Pārbaudīt iepakojuma materiāla atbilstību kvalitātes prasībām un maizes veidam.
85. Veikt maizes iepakošanas procesu atbilstoši instrukcijām un maizes veidam.
86. Uzturēt instrukcijās noteikto telpu temperatūru un mitrumu noliktavā.
87. Ievērot “pirmais iekšā, pirmais ārā” principu (FIFO princips).
88. Veikt darbības ar termiņā nerealizēto maizi atbilstoši uzņēmuma politikai un normatīvo aktu prasībām.
89. Ievietot gatavo produkciju kastēs atbilstoši pasūtījumam.
90. Sagatavot pavaddokumentu katram pasūtījumam.
VISPĀRĒJĀS prasmes:
1. Sazināties valsts valodā.
2. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
3. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodās.
4. Lietot profesionālo terminoloģiju vismaz divās svešvalodās.
5. Sadarboties komandā ievērojot profesionālās ētikas un komunikācijas principus.
6. Efektīvi sadarboties dažādās vidēs un situācijās, veicot profesionālos pienākumus.
7. Kritiski un radoši domāt.
8. Racionāli plānot savu un komandas laiku.
9. Identificēt stresa rašanās cēloņus.
10. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
11. Lietot datoru un biroja tehniku.
12. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
13. Atbildīgi apmainīties ar informāciju.
14. Patstāvīgi sagatavot profesionālos dokumentus un organizēt to plūsmu, izmantojot lietojumprogrammas.
15. Atrast nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
16. Izvērtēt kritiski informācijas ticamību.
17. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām.
18. Novērtēt darba vides riska faktoru ietekmi uz veselību.
19. Ievērot darba likumdošanas prasības.
20. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
21. Pielietot ugunsdrošības, civilās aizsardzības un elektrodrošība noteikumus, veicot konditora pienākumus.
22. Pielietot ugunsdrošības aizsardzības līdzekļus.
23. Ievērot ergonomikas prasības darba vietas iekārtošanā.
24. Sagatavot darba vietu drošai darba veikšanai.
25. Pielietot ABC-shēmu viskritiskāko stāvokļu novēršanai, dzīvības saglabāšanai un uzturēšanai.
26. Sniegt pirmo palīdzību aroda negadījumos.
27. Pielietot matemātiskos aprēķinus izejvielu uzskaitē.
28. Veidot tehnoloģisko dokumentāciju, matemātiski pamatojot aprēķinus.
29. Kritiski un radoši domāt.
30. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā veicinot uzņēmuma atpazīstamību.
31. Argumentēti definēt prioritātes.
32. Efektīvi plānot resursus.
33. Izvērtēt ekonomiskos riskus.
34. Pieņemt lēmumus par problēmu risinājumu konkrētās situācijās.
35. Izvērtēt profesionālo pieredzi un savas karjeras izaugsmes iespējas.
36. Kritiski izvērtēt un izmantot iegūto informāciju profesionālajā darbībā.
37. Pielietot dažādas mācīšanās stratēģijas.
PROFESIONĀLĀS kompetences:
1. Spēja plānot savu darbu un visu saistīto resursu racionālu izmantošanu.
2. Spēja sagatavot tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu maizes ražošanas procesam.
3. Spēja ievērot darbā personīgās, personālhigiēnas prasības un pārtikas nekaitīguma prasības.
4. Spēja sadarboties ar kolēģiem darbu plānošanā un izpildē dažādos termiņos.
5. Spēja ievērot receptūru un tehnoloģisko instrukciju prasības maizes ražošanā.
6. Spēja izvērtēt mīklas sagataves un gatavo izstrādājumu kvalitāti ražošanas procesā.
7. Spēja pieņemt izejvielas, materiālus no piegādātājiem un noliktavas.
8. Spēja organizēt izejvielu un materiālu uzglabāšanu, nodrošinot kvalitāti uzglabāšanas laikā.
9. Spēja precīzi dozēt un svērt izejvielas atbilstoši receptūrai un tehnoloģiskajai dokumentācijai.
10. Spēja veikt dažādu izejvielu pirmapstrādi atbilstoši ražošanas uzdevumam.
11. Spēja sagatavot izejvielas atbilstoši receptūrai.
12. Spēja gatavot plaucējumu dažādiem maizes veidiem, ievērojot receptūru un tehnoloģisko instrukciju.
13. Spēja gatavot ieraugu un iejavu.
14. Spēja mīcīt dažādas maizes mīklas mehāniski un ar rokām.
15. Spēja pārraudzīt mīklas raudzēšanas procesu un novērtēt mīklas gatavību.
16. Spēja ar rokām un/vai mehāniski dalīt mīklu.
17. Spēja formēt mīklu, veidojot mīklas sagataves noteiktam maizes veidam.
18. Spēja raudzēt mīklas sagataves ievērojot tehnoloģisko procesu.
19. Spēja apstrādāt mīklas sagataves pirms cepšanas.
20. Spēja atbildīgi ievietot mīklas sagataves krāsnī.
21. Spēja cept maizi saskaņā ar tehnoloģisko instrukciju.
22. Spēja apstrādāt maizi pēc cepšanas.
23. Spēja nodrošināt atbilstošu maizes dzesēšanas procesu.
24. Spēja griezt maizi atbilstoši maizes veidam un pārtikas nekaitīguma prasībām.
25. Spēja iepakot maizi, atbilstoši maizes veidam.
26. Spēja uzraudzīt gatavo izstrādājumu uzglabāšanas režīmus un termiņus, atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
27. Spēja sagatavot pasūtījumus un to pavaddokumentāciju atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
VISPĀRĒJĀS kompetences:
1. Spēja izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski.
2. Spēja sazināties vismaz divās svešvalodās.
3. Spēja efektīvi iesaistīties komandas darbā, ievērojot profesionālās ētikas un komunikācijas principus.
4. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas profesionālo darba uzdevuma veikšanai.
5. Spēja ievērot darba tiesību, darba, vides, ugunsdrošības, civilās aizsardzības un elektrodrošības noteikumus, ievērojot normatīvo aktu prasības.
6. Spēja noteikt darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz veselību.
7. Spēja sniegt pirmo palīdzību un rīkoties ārkārtas situācijā.
8. Spēja pielietot matemātiskos aprēķinus darba uzdevuma veikšanai.
9. Spēja radīt jaunas idejas un pieņemt pamatotus lēmumus konkrētās situācijās savas profesionālās darbības jomā.
10. Spēja plānot un pieņemt lēmumus savas profesionālās karjeras veidošanā.
Profesionālajai kvalifikācijai “Maiznieks” 2018.gadā tika izstrādāts jauns profesijas standarts un noteikts LKI 4.līmenis.
4
4
3
4
Ražošana un pārstrāde (54)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Pārtikas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (541)
Kvalifikācija izglītības pakāpēVidējā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Maiznieks īsteno un uzrauga maizes un maizes produktu pirmapstrādes, izgatavošanas, iepakošanas, pēcapstrādes un uzglabāšanas darbus.
Kvalifikācijas tips:Cita informācija
Aktīva kvalifikācija
Pēdējie labojumi: 24.10.2024
Ievietots: 26.11.2019