Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Šai kvalifikācijai 2018. gadā izstrādātas jaunas profesionālās kvalifikācijas prasības.

Kokvedēja automobiļa vadītājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. meža nozares struktūra un pamatfunkcijas;
    1.2. arodslimības un to cēloņi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. meža nozares normatīvie akti;
    2.2. tehniskās mehānikas pamati;
    2.3. loģistikas pamatprincipi;
    2.4. ģeogrāfisko karšu lasīšana;
    2.5. profesionālie termini valsts valodā un vismaz vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. kokvedēja vai kokvedēja sastāva uzbūve, ekspluatācija un tehniskā dokumentācija (raksturlielumi, uzbūves principi, ekspluatācijas noteikumi);
    3.2. kokvedēja vai kokvedēja sastāva vadīšanas principi;
    3.3. darba paņēmieni īpašos apstākļos (šauri meža ceļi, apgriešanās vietas, nelabvēlīgi laikapstākļi);
    3.4. apaļo kokmateriālu sortiments, tā iekraušana un izkraušana ar manipulatoru;
    3.5. apaļo kokmateriālu uzmērīšana;
    3.6. kokvedēja vai kokvedēja sastāva ikdienas un periodiskās tehniskās apkopes un remonts;
    3.7. hidraulikas un hidrostatikas pamati;
    3.8. kokvedēja vai kokvedēja sastāva elektrības shēmas un elektroierīču darbības principi;
    3.9. darbu un materiālu uzskaite, tehnoloģiskā procesa izmaksu kalkulācija, datu elektroniska apmaiņa, darbs ar datoru un datorprogrammām;
    3.10. mežsaimniecības prasībām atbilstoši un vidi saudzējoši darba paņēmieni;
    3.11. ceļu satiksmes noteikumi un satiksmes drošība;
    3.12. darba aizsardzība;
    3.13. ugunsdrošības noteikumi, ugunsdzēšanas paņēmieni;
    3.14. vides aizsardzība;
    3.15. pirmās palīdzības sniegšana ugunsgrēka un nelaimes gadījumos;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. valsts valoda;
    3.18. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Plānot un organizēt savu darbu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
    2. Atrast, grupēt un atlasīt vajadzīgo informāciju, izmantojot tehniskās informācijas iegūšanai lietotāja rokasgrāmatu.
    3. Lasīt darba uzdevumu, maršruta kartes, orientēties apkārtnē.
    4. Vadīt kokvedēju vai kokvedēja sastāvu īpašos apvidos un laikapstākļos.
    5. Novērtēt attiecīgo apaļo kokmateriālu kvalitāti un veikt apaļo kokmateriālu uzmērīšanu.
    6. Veikt apaļo kokmateriālu iekraušanu un izkraušanu ar manipulatoru.
    7. Lietot kokvedējā vai kokvedēja sastāvā uzstādīto datortehniku, lietot nepieciešamās datorprogrammas.
    8. Veikt kokvedēja vai kokvedēja sastāva un manipulatora ikdienas un periodiskās tehniskās apkopes.
    9. Veikt kokvedēja vai kokvedēja sastāva vienkāršus remonta darbus, kam nav nepieciešami servisa pakalpojumi.
    10. Izprast kokvedēja vai kokvedēja sastāva un manipulatora uzbūvi un darbības principus.
    11. Pārzināt darba pienākumu izpildei nepieciešamos normatīvos aktus mežsaimniecības jomā.
    12. Nodrošināt dabas un apkārtējās vides aizsardzības prasību ievērošanu, lietot videi draudzīgus materiālus.
    13. Ievērot darbu secību, darba aizsardzības prasības un lietot individuālās aizsardzības līdzekļus.
    14. Ievērot ugunsdrošības noteikumus, lietot ugunsdzēsības materiālus un ierīces.
    15. Sniegt pirmo palīdzību.
    16. Izprast ražošanas pašizmaksas veidošanās principus, uzskaitīt izpildīto darbu un izlietotos materiālus un veikt tehnoloģiskā procesa izmaksu kalkulāciju.
    17. Pārvaldīt valsts valodu.
    18. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    19. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja plānot un organizēt savu darbu un darba vietu, ievērojot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasības.
    2. Spēja kvalitatīvi pildīt darba uzdevumus, ievērojot normatīvo aktu prasības mežsaimniecības jomā.
    3. Spēja vadīt kokvedēju vai kokvedēja sastāvu.
    4. Spēja iekraut un izkraut kravu, izmantojot manipulatoru.
    5. Spēja uzturēt kokvedēju vai kokvedēja sastāvu tehniskā darba kārtībā, veikt ikdienas un periodiskās tehniskās apkopes un vienkāršus remonta darbus, kam nav nepieciešami servisa pakalpojumi.
    6. Spēja identificēt un atšķirt apaļo kokmateriālu sortimentus.
    7. Spēja darbā pielietot datoru, datu ievades un apstrādes programmas, elektroniskā pasta programmas, interneta pārlūkprogrammas, ģeogrāfiskās informācijas sistēmu programmas.
    8. Spēja uzskaitīt izpildīto darbu un izlietotos materiālus, kontrolēt darbu izpildes gaitu un kvalitāti, veikt tehnoloģiskā procesa izmaksu kalkulāciju.
    9. Spēja sniegt pirmo palīdzību ugunsgrēka un nelaimes gadījumos.
    10. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    11. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz vienā svešvalodā.
    12. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Ogres tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Kokrūpniecības (mežsaimniecība, kokapstrāde) nozare

Kokvedēja automobiļa vadītājs krauj koksnes produktus kokvedējā un transportē tos no krautuvēm mežā līdz pārstrādes vietām, veic kokvedēja automobiļa tehnisko apkopi un vienkāršu remontu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 14.02.2020

Ievietots: 16.01.2020