Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Studiju programmas absolvents spēj:  
– iekļauties starpdisciplinārā komandā, asociēt sevi ar komandas mērķiem un dot ieguldījumu kopīgo mērķu sasniegšanā;   
– integrēt farmācijas un rūpnieciskās farmācijas studijās iegūtās teorētiskās zināšanas, kā arī nepieciešamības gadījumā papildināt zināšanas patstāvīgi, lai risinātu  problēmas un pamatotu savu viedokli;  
– atrast, atlasīt, analizēt, izmantot zinātnisko literatūru, veikt zinātniskās literatūras apkopojumu, veikt datu apstrādi, apkopot iegūto informāciju, kritiski analizēt to, sniegt savu novērtējumu un prezentēt rezultātus;  
– izvērtēt datu pierādījumu pakāpi un pieņemt lēmumu par turpmāko rīcību;  
– izvēlēties piemērotāko un inovatīvāko veidu problēmas risināšanai.

 

Rūpnieciskais farmaceits

  • Zināšanas

    1. ZINĀŠANAS priekšstata līmenī:
    1.1. vadības metodes (sociālpsiholoģiskās, administratīvās un ekonomiskās);
    1.2. komercdarbības ekonomikas principi un intelektuālā īpašuma tiesības, patentu interpretācijas pamatprincipi;
    1.3. farmācijas jomas un tehnoloģiju attīstības virzieni;
    1.4. rūpniecisko ražošanas ēku un darba videi nepieciešamo inženiertehnisko komunikāciju projektēšanas, uzbūves un uzturēšanas pamatprincipi.
    2. ZINĀŠANAS izpratnes līmenī:
    2.1. aktīvo farmaceitisko vielu veidi un to ražošanas tehnoloģija;
    2.2. liela apjoma sintēzes metožu izveides pamatprincipi;
    2.3. biotehnoloģijas, nanotehnoloģiju lietošana zāļu ražošanā, genoma zāļu ražošana, šo zāļu kvalitātes nodrošināšana, reģistrācija un lietošana;
    2.4. iepakojuma veidi, to izvēles principi;
    2.5. zāļu ražošanas iekārtas, to darbības principi un izmantošanas iespējas, darba vide un drošības aspekti;
    2.6. mērogošanas pamatprincipi;
    2.7. zāļu izplatīšanas priekšnosacījumi, tostarp zāļu drošības, kvalitātes, efektivitātes un farmakoekonomiskais novērtējums;
    2.8. zāļu un citu veselības aprūpes produktu izplatīšanas organizēšana un uzraudzība, farmaceitiskās tirgzinības pamatprincipi;
    2.9. kvalificētās personas loma un pienākumi;
    2.10. tirgvedības un pārdošanas struktūrvienību loma un funkcijas.
    3. ZINĀŠANAS lietošanas līmenī:
    3.1. aktīvo vielu fizikāli ķīmiskās, toksikoloģiskās īpašības un to sasaiste ar bioloģisko aktivitāti;
    3.2. aktīvo farmaceitisko vielu un galveno palīgvielu izcelsme un veids, kā tās attīrītas, raksturotas un analizētas;
    3.3. farmakokinētikas procesa norise;
    3.4. farmakodinamikas procesa norise;
    3.5. gatavās zāļu formas, to ražošanas tehnoloģijas;
    3.6. zāļu formas kompozīcijas izveides pamatprincipi, palīgvielu spektrs un izvēles iespējas atkarībā no ražošanas tehnoloģijas;
    3.7. aktīvās farmaceitiskās substances, palīgvielu, iepakojuma saderība;
    3.8. zāļu labas ražošanas prakses (LRP) vadlīnijas;
    3.9. kvalitātes sistēmas, ko piemēro farmācijas nozarē;
    3.10. zāļu stabilitātes pētījumi, analīzes metodes un validācijas process;
    3.11. kvalitātes prasības, kas izvirzītas ražošanas procesiem gan nelielā, gan rūpnieciska mēroga farmācijas produktu ražošanā, tostarp standarta darba priekšraksti (SOP) un uzraudzības standarti, lai sasniegtu atbilstošus kvalitātes līmeņus;
    3.12. kvalitātes kontroles pārbaudes un ražošanas uzraudzības relatīvā nozīme produktu kvalitātes nodrošināšanā;
    3.13. dažādas analīzes metodes un to atbilstoša piemērošana farmaceitisko produktu analīzē;
    3.14. robežproduktu un kosmētikas īpašības;
    3.15. zāļu reģistrācijas loma un zāļu reģistrācijas procedūras;
    3.16. klīniskie pētījumi no pirmajiem izmēģinājumiem ar cilvēkiem līdz pēcreģistrācijas 4. fāzes pētījumiem, to mērķi, organizēšana un vadīšana;
    3.17. personības, attīstības, vadības un saskarsmes psiholoģija;
    3.18. profesionālo darbību reglamentējošie normatīvie akti;
    3.19. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.20. datu statistiskās apstrādes pamatprincipi;
    3.21. informācijas tehnoloģijas;
    3.22. dokumentu pārvaldības pamati;
    3.23. vides aizsardzība;
    3.24. valsts valoda;
    3.25. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.26. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās;
    3.27. darba aizsardzība;
    3.28. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Izstrādāt kompozīciju gatavām zāļu formām, ievērojot aktīvo vielu un palīgvielu fizikāli ķīmiskās īpašības, aktīvās vielas farmakoloģiskās un toksikoloģiskās īpašības.
    2. Izvēlēties piemērotākās palīgvielas, tehnoloģijas, iepakošanas materiālus gatavo zāļu formu izstrādē, balstoties uz izpētes rezultātiem.
    3. Novērtēt ražošanas un uzglabāšanas apstākļu ietekmi uz zāļu kvalitāti.
    4. Izstrādāt un validēt analīzes metodes aktīvo vielu, palīgvielu, materiālu, pusproduktu un galaproduktu (gatavo zāļu formu) kvalitātes novērtēšanai atbilstoši Eiropas Farmakopejai.
    5. Izprast dažādu analīzes metožu nozīmi un lietot tās farmaceitisko produktu analīzē.
    6. Standartizēt gatavo zāļu formas, kā arī sagatavot dokumentāciju atbilstoši zāļu labai ražošanas praksei (LRP) un ES vadlīnijām atkarībā no tirgus prasībām.
    7. Nodrošināt kvalitātes kontroles sistēmas izveidi farmaceitiskās darbības uzņēmumos.
    8. Vadīt kvalitātes kontroles sistēmas farmaceitiskās darbības uzņēmumos.
    9. Veikt kvalitātes kontroli (testēšanu) un sērijas izlaidi un sertifikāciju.
    10. Novērtēt riskus zāļu ražošanas jomā un rīkoties saskaņā ar procedūru priekšrakstiem atbilstoši kompetencei.
    11. Saskatīt kvalitātes kontroles pārbaudes un ražošanas uzraudzības relatīvo nozīmi produktu kvalitātes nodrošināšanā.
    12. Nodrošināt zāļu ražošanas procesus atbilstoši farmaceitisko darbību reglamentējošās dokumentācijas prasībām.
    13. Nodrošināt ražotās produkcijas atbilstību izstrādāto tehnoloģiju un kvalitātes dokumentācijas prasībām.
    14. Nodrošināt zāļu ražošanas reglamentējošās un fiksējošās dokumentācijas izstrādi.
    15. Kontrolēt fiksējošās dokumentācijas precīzu aizpildīšanu un atbilstību veiktajam tehnoloģiskajam procesam.
    16. Nodrošināt psihotropo zāļu apriti (ražošanu, uzglabāšanu, izsniegšanu un uzskaiti) atbilstoši normatīvajiem aktiem.
    17. Ievērot precizitāti un darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, strādājot ar zālēm un aktīvām vielām, II, III saraksta zālēm, prekursoriem.
    18. Nodrošināt izejvielu un materiālu ražošanas patēriņa normu izstrādi, analīzi un aktualizēšanu.
    19. Plānot un racionāli izmantot zāļu ražošanas iekārtu jaudas, materiālus un personāla resursus.
    20. Izstrādāt un nodrošināt zāļu ražošanas un gatavās produkcijas nodošanas plānus, veikt produktu darbietilpīguma aprēķinus, ražošanas iekārtu noslodzes aprēķinus.
    21. Izprast zāļu ražošanas ēku, ar darba vides nodrošināšanu saistīto inženiertehnisko komunikāciju un ražošanas tehnoloģisko iekārtu uzbūves pamatprincipus, izprast to izvēles, iepirkšanas, uzturēšanas, apkopju un remontu nozīmi un ietekmi uz kvalitatīvu ražošanas procesu.
    22. Izprast auditu lomu zāļu ražošanas uzņēmumā.
    23. Ievērot izmaiņas un rīkoties saskaņā ar Latvijas Republikas, ES, Eiropas Padomes normatīvajiem aktiem zāļu ražošanas, aprites un reģistrācijas jomā.
    24. Noteikt robežproduktu piederību, novērtēt atšķirību starp kosmētiku, uztura bagātinātājiem un zālēm.
    25. Nodrošināt zāļu uzglabāšanu un izplatīšanu atbilstoši labas zāļu izplatīšanas prakses (LIP) prasībām un ES vadlīnijām.
    26. Izprast zāļu un citu veselības aprūpes produktu izplatīšanas organizēšanu un uzraudzību, tostarp noteikumus, kas saistīti ar zāļu tirgvedību (tirdzniecību).
    27. Izprast kvalificētās personas lomu un pienākumus.
    28. Izprast ieguvumu un risku novērtējumu saistībā ar dzīvnieku un klīniskajiem pētījumiem.
    29. Nodrošināt pētāmo zāļu ražošanu un loģistiku.
    30. Piedalīties klīnisko pētījumu programmu/protokolu izstrādē un noformēšanā atbilstoši Labas klīniskās prakses prasībām.
    31. Kontrolēt klīnisko pētījumu norisi, savlaicīgu izpildi, rezultātu apkopošanu un pārskatu sagatavošanu atbilstoši labas klīniskās prakses prasībām.
    32. Sniegt konsultācijas kolēģiem, veselības aprūpes speciālistiem, studējošajiem zāļu ražošanas un kvalitātes novērtēšanas jomā.
    33. Nepārtraukti pilnveidot zināšanas un iemaņas un sekmēt zāļu ražošanas un farmācijas attīstību Latvijā.
    34. Savā darbībā ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    35. Izmantot un ievērot normatīvos aktus, kas reglamentē farmācijas, ķīmijas, ārstniecības un veselības aprūpes organizācijas dažādas jomas, fizisko personu datu aizsardzību.
    36. Sagatavot projektus, plānot zinātniskās pētniecības darbu un piedalīties tā īstenošanā.
    37. Iegūt informāciju, izmantojot literatūras datus un datubāzes.
    38. Vērtēt farmaceitisku pētījumu datu pierādījumu pakāpi.
    39. Strādāt atbilstīgi zinātnes un tehnoloģiju attīstības līmenim, ievērojot uz pierādījumiem balstītas medicīnas principus.
    40. Sagatavot zinātniskus rakstus un pārskatus farmācijas jomā.
    41. Veidot un uzturēt efektīvu komunikāciju.
    42. Iekļauties daudzdisciplinārā komandā, ievērojot savas kompetences robežas.
    43. Pārvaldīt valsts valodu.
    44. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    45. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    46. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    47. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un higiēnas normatīvo aktu prasības.
    48. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja kritiski novērtēt savstarpējo saistību starp receptūru, gatavo zāļu formu, zāļu ievadīšanas veidu un terapeitisko efektivitāti.
    2. Spēja izstrādāt un standartizēt zāļu formas un sagatavot dokumentāciju atbilstoši Eiropas Savienības (ES) vadlīnijām un zāļu labas ražošanas prakses (LRP) prasībām.
    3. Spēja veikt gatavo zāļu formu kvalitātes kontroli.
    4. Spēja izprast kvalitātes kontroles pārbaudes un ražošanas uzraudzības relatīvo nozīmi produktu kvalitātes nodrošināšanā.
    5. Spēja izprast dažādu analīzes metožu nozīmi un lietot tās farmaceitisko produktu analīzē.
    6. Spēja organizēt un nodrošināt zāļu ražošanu atbilstoši labas ražošanas prakses (LRP) prasībām.
    7. Spēja novērtēt riskus zāļu ražošanas jomā un rīkoties saskaņā ar procedūrām atbilstoši kompetencei.
    8. Spēja apkopot dokumentāciju gatavo zāļu formu humānai un veterinārai lietošanai, medicīnas ierīču, uztura bagātinātāju reģistrācijai.
    9. Spēja plānot un īstenot pētījumu ar zinātnisku vērtību farmācijas jomā.
    10. Spēja konsultēt kolēģus un iesaistīties kolēģu un studējošo izglītošanā zāļu ražošanas un kvalitātes novērtēšanas jomā.
    11. Spēja uzņemties atbildību par nepārtrauktu savu profesionālo pilnveidi.
    12. Spēja veicināt profesijas prestižu un savā darbībā ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un normatīvos aktus, kas reglamentē farmācijas, ķīmijas, ārstniecības un veselības aprūpes organizācijas dažādas jomas, fizisko personu datu aizsardzību.
    13. Spēja piedalīties klīnisko pētījumu plānošanā, organizēšanā un norises uzraudzībā.
    14. Spēja vadīt pakļauto personālu un saliedēt darba komandu profesionālo mērķu sasniegšanai.
    15. Spēja sazināties valsts valodā un divās svešvalodās.
    16. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un nodrošināt to izpildi.
    17. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    18. Spēja profesionālajā darbībā lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
LKI 6. līmeņa augstākās izglītības kvalifikācija (bakalaurs profesionālais bakalaurs vai profesionālās augstākās izglītības kvalifikācija) tajā pašā vai radniecīgā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā, kā arī noteikta veida profesionālā pieredze, ko nosaka augstskola
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
60
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-2 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Farmācija (725)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Rūpnieciskais farmaceits organizē un vada jaunu farmaceitisko produktu un pakalpojumu izpētes procesus. Veic jaunu recepšu, produktu un pakalpojumu izstrādi, izstrādā jaunas tehnoloģijas un nodrošina tehnoloģiju pārnesi un kombinēšanu. izstrādā un pielieto jaunas produktu testēšanas metodes, īsteno pasaulē aprobēto metožu pārnesi. Nodrošina farmaceitisko produktu sertificēšanu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Kopīga programma: Rīgas Stradiņa universitāte

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 22.09.2021

Ievietots: 15.10.2016