Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Elektrisko iekārtu speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. vispārējā socioloģija;
    1.2. grāmatvedības un uzskaites pamatprincipi;
    1.3. makroekonomikas mērķi un rādītāji;
    1.4. komercdarbības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ekonomika;
    2.2. fizika;
    2.3. elektronika;
    2.4. programmējamie kontrolieri;
    2.5. energosistēmas automātika;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. matemātika;
    3.2. elektrotehnika;
    3.3. elektriskie mērījumi;
    3.4. elektriskās mašīnas;
    3.5. elektriskā piedziņa un tās automātiskā vadība;
    3.6. rūpniecības uzņēmumu elektriskās iekārtas;
    3.7. elektroapgāde;
    3.8. pārvades un sadales elektriskie tīkli;
    3.9. apakšstaciju elektriskās iekārtas;
    3.10. automātisko sistēmu elementi;
    3.11. elektrisko iekārtu montāža un darbu organizācija;
    3.12. elektrisko iekārtu apkalpošana un organizācija;
    3.13. apgaismes iekārtas un to projektēšana;
    3.14. normatīvie akti elektroenerģētikā un vispārējā un elektroenerģētisko objektu būvniecībā;
    3.15. datormācība (pamatkurss);
    3.16. datormācība (datoru izmantošana projektēšanā enerģētikā);
    3.17. projektu vadība;
    3.18. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.19. saskarsmes pamatprincipi;
    3.20. prezentācijas prasmes;
    3.21. darba aizsardzība, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumi;
    3.22. pirmā palīdzība;
    3.23. vides aizsardzība;
    3.24. valsts valoda;
    3.25. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.26. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Veikt elektrisko lielumu mērījumus, izmantojot dažādu sistēmu mēraparātus.
    2. Veikt elektrisko un neelektrisko lielumu mērījumus un novērtēt mērinstrumentu shēmas un darbības principus.
    3. Izmantot elektrotīklu un kabeļu bojājumu noteikšanas aparatūru.
    4. Zināt elektronikas pamatnormas un izmantot jaunākos tehniskos risinājumus.
    5. Izvēlēties nepieciešamo elektrisko iekārtu darbības automātiku.
    6. Analizēt un sintezēt elektrotīkla automātikas shēmas.
    7. Izvēlēties apgaismojumu un veikt apgaismojuma, kā arī apgaismojuma tīkla aprēķinu.
    8. Aplēst ražotnes elektrisko slodzi un izvēlēties atbilstošus transformatorus.
    9. Aplēst sadales un vietējo elektrisko tīklu elektrisko iekārtu atbilstību slodzes režīmiem.
    10. Aplēst strāvas īsslēguma režīmā.
    11. Rasēt elektriskās shēmas, kā arī detaļu un mezglu skices.
    12. Analizēt bojājumus elektriskajās shēmās.
    13. Pārvaldīt valsts valodu.
    14. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    15. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    16. Plānot un veikt darbus, nosakot prioritātes.
    17. Strādāt ar datortehniku un specializētām elektrotehniskās jomas lietojumprogrammām.
    18. Lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus, klasificēt rezultātu.
    19. Noformēt lietišķos dokumentus, ziņojumus, protokolus.
    20. Sagatavot prezentācijas materiālus un pasākumus, tos vadīt.
    21. Argumentēt savu viedokli, kā arī uzklausīt citu domas.
    22. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    23. Ievērot darba higiēnas, darba aizsardzības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības.
    24. Pārbaudīt un lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus elektriskajās iekārtās līdz 20 kV.
    25. Plānot un organizēt padotā personāla darbu.
    26. Strādāt komandā un izmantot komandas darba stilu.
    27. Izmantot progresīvo darba pieredzi.
    28. Izskaidrot elektrotehnisko materiālu un iekārtu lietojumu.
    29. Izskaidrot elektroenerģētikas tehniski ekonomiskos rādītājus.
    30. Ievērot ugunsdrošības normatīvo aktu prasības un, ja nepieciešams, lietot ugunsgrēka dzēšanas līdzekļus.
    31. Atbrīvot cilvēku no elektriskās strāvas iedarbības un sniegt pirmo palīdzību cietušajam.
    32. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    33. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    34. Atbildēt par savas profesionālās darbības rezultātiem un sekām.

  • Kompetences

    1. Spēja pārbaudīt elektriskās ķēdes pēc elektriskajām principiālajām shēmām un montāžas shēmām.
    2. Spēja apkalpot darba mehānismus, ierīces un mēriekārtas.
    3. Spēja ievērot iekārtu izgatavotāju instrukcijas, nodrošinot elektrisko iekārtu pareizu un kvalitatīvu uzstādīšanu, regulēšanu un ekspluatāciju.
    4. Spēja regulēt un iestatīt jaunas un ekspluatācijā esošas elektriskās iekārtas.
    5. Spēja ievērot elektrotehnisko materiālu stiprību, pieļaujamās slodzes, to raksturojošās mērvienības.
    6. Spēja sastādīt elektrisko iekārtu pārbaužu tehnisko dokumentāciju.
    7. Spēja veikt elektrisko iekārtu apskates, profilaktiskās pārbaudes un mērījumus, kā arī, ja nepieciešams, nekavējoties novērst bojājumus.
    8. Spēja remontdarbos izmantot tehnoloģiskās kartes un, ja nepieciešams, tās papildināt.
    9. Spēja noformēt visu nepieciešamo dokumentāciju periodisko ekspluatācijas darbu, atjaunošanas un kapitālā remonta izpildei.
    10. Spēja organizēt elektrisko iekārtu apskates.
    11. Spēja organizēt elektrisko iekārtu un režīmu tehnisko parametru mērījumus.
    12. Spēja organizēt patērētāju elektrisko iekārtu apsekošanu, pārbaudes un jaunu jaudu pieslēgšanu, ievērojot tehniskos normatīvus un patērētāja prasības.
    13. Spēja organizēt un vadīt padoto personālu ātrai un kvalitatīvai operatīvo atslēgumu izpildei un avāriju novēršanai, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    14. Spēja organizēt un vadīt elektrisko iekārtu atjaunošanas un kapitālos remontus.
    15. Spēja organizēt un vadīt rūpnieciskās ražošanas un komunālās saimniecības objektu spēka un apgaismošanas instalācijas montāžu.
    16. Spēja organizēt un vadīt daudzdzīvokļu un individuālo māju spēka un apgaismošanas instalāciju montāžu.
    17. Spēja noformēt atbilstošo tehnisko dokumentāciju par elektrisko iekārtu montāžas darbiem.
    18. Spēja pārbaudīt, vai darbu izpildē tiek ievēroti elektrisko iekārtu ekspluatācijas noteikumi.
    19. Spēja izvēlēties atbilstošo elektrisko iekārtu dokumentāciju.
    20. Spēja izstrādāt elektroapgādes projektus.
    21. Spēja izstrādāt nepieciešamo materiālu un iekārtu specifikācijas.
    22. Spēja sastādīt lokālās un koptāmes.
    23. Spēja saskaņot projektu dokumentāciju ar ieinteresētajām organizācijām.
    24. Spēja pārbaudīt aplēšu atbilstību projekta uzdevumam.
    25. Spēja izmantot datorprojektēšanu, apstrādāt informāciju datorā, lietot internetu.
    26. Spēja pārzināt normatīvo aktu un standartu prasības attiecībā uz elektroenerģētiku, t.sk. prasības vispārējā un elektroenerģētisko objektu būvniecībā.
    27. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    28. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības, elektrodrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un nodrošināt to izpildi.
    29. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    30. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.

Elektrisko iekārtu speciālists

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Elektroenerģētikas nozare, tās pamatjautājumi un vieta tautsaimniecībā.
    2. Elektrisko iekārtu pārbaudes procesa pamatprasības un izpratne par to nozīmi.
    3. Elektrisko aparātu uzbūve, to tehniskie parametri, izvēles principi.
    4. Programmējamo kontrolieru pielietošanas pamatprincipi.
    5. Dzinēju vadības vaļējās un slēgtās sistēmas.
    6. Elektrotīkla izbūve un darba režīmi.
    7. Sprieguma regulēšanas pamatprincipi un apakšstaciju nozīme elektrisko tīklu normāla darba nodrošināšanai.
    8. Elektriskās sistēmas struktūra, apakšstaciju nozīme un uzdevumi.
    9. Diferenciālā un distancaizsardzība.
    10. Elektrisko iekārtu uzstādīšanas, montāžas un demontāžas tehnoloģiskā procesa pamatprasības.
    11. Projektu sagatavošanas un realizācijas izpildes pamatprincipi, saikne starp infrastruktūras elementiem un to ietekmi uz projekta realizāciju.
    12. Datorizētās projektēšanas sistēmas un to iespējas elektroapgādes un apgaismes projektu izstrādē un realizācijā.
    13. Nākotnes tehnoloģijas un to pielietojums.
    Izpratnes līmenī:
    1. Elektroenerģijas pārvade, sadale un patērētāji.
    2. Elektriskā un magnētiskā lauka raksturojošie lielumi.
    3. Elektriskā lauka īpašību nozīme.
    4. Elektrisko iekārtu/sistēmu darbības pamatprincipi.
    5. Elektroiekārtu uzbūves un darbības principi.
    6. Elektrisko mašīnu klasifikācija, uzbūve, darbība, pielietojums, dzinēju īpašības un regulēšanas principi.
    7. Elektrisko mašīnu darba režīmi.
    8. Līdzstrāvas kolektoru, asinhronās un sinhronās elektriskās mašīnas uzbūve un elektriskie parametri.
    9. Gaismekļu uzbūve, ieslēgšanas shēmas.
    10. Nozares standarti, elektrisko iekārtu pamatstandarti.
    11. Elektrisko iekārtu ekspluatācijas standarti un ar tiem saistītās prasības.
    12. Elektrisko iekārtu bojājumu veidi un iemesli, elektrisko iekārtu darbības kļūdu veidi.
    13. Elektrisko iekārtu tehniskās ekspluatācijas pamatprasības, elektrotehnikas nozares normatīvo dokumentu prasības ugunsdrošības, darba un vides aizsardzībā.
    14. Elektriskās slodzes galvenie parametri.
    15. Zemsprieguma elektroapgādes tīkla izbūves principi.
    16. Maksimālās slodzes, izmantošanas laiks un maksimālā zuduma nozīme.
    17. Aprēķinu metodikas pielietošana atšķirīgās situācijās.
    18. Sprieguma regulēšanas principi, tās nepieciešamība elektriskajos tīklos.
    19. Apakšstacijas iekārtu izvēle un to galvenie raksturlielumi.
    20. Galveno parametru aprēķinu metodika primāro elektroiekārtu izvēlē.
    21. Elektriskās sistēmas relejaizsardzības un automātikas izpildījums.
    22. Elektrotīklu relejaizsardzības iekārtu darbības principi.
    23. Elektrisko iekārtu atbilstība normatīvajai dokumentācijai.
    24. Latvijas būvnormatīvu ievērošana elektroenerģētikas nozarē.
    25. Datorprogrammas elektriskajos aprēķinos, to novērtēšana un pielietošanas iespējas projektu izstrādē.
    26. Elektrotehnikas nozares regulējošos normatīvie akti, standarti.
    27. Elektroenerģētikas nozares atbilstošie informācijas avoti (žurnāli, konferences raksti un pasākumi, informatīvie biļeteni, vadošo speciālistu viedokļi, tiešsaistes forumu prezentācijas utt.).
    28. Ierīces/komponenšu parametri to daudzveidība, ierīces efektivitāte.
    29. Elektrisko iekārtu izstrādāšanas procesa tehnoloģiskā secība un pārbaužu veikšanas process.
    Lietošanas līmenī:
    1. Virknes, paralēlo un jaukto slēgumu shēmas.
    2. Līdzstrāvas un maiņstrāvas elektriskās ķēdes.
    3. Elektrisko iekārtu/sistēmu pārbaudes posmi, rezultātu atspoguļošanas veidi un to izvērtēšana.
    4. Elektriskās aparatūras pārbaudes iekārtas, aprīkojums un instrumenti.
    5. Elektrisko iekārtu un sistēmu pārbaužu un ieregulēšanu darbu galvenie veidi un kontroles parametri.
    6. Elektriskie un neelektriskie lielumi, mērīšanas iekārtas un aparatūra.
    7. Rezultātu pieraksti un to analīze, tai skaitā, izmantojot datorprogrammas.
    8. Elektroiekārtu izvēlei nepieciešamie pamatlielumi un to aprēķini.
    9. Elektrisko mašīnu montāža un ekspluatācijas pamatprasības.
    10. Programmējamā kontroliera saslēgšana ar elektromagnētisko kontaktoru un frekvenču pārveidotāju.
    11. Apgaismes veidi un sistēmas.
    12. Elektrisko iekārtu apkopes viedi, to pielietošana.
    13. Elektrisko iekārtu ekspluatācijas un apkopes darbi.
    14. Elektrisko iekārtu apkopes darbu periodiskums, laika un darba plānošana.
    15. Elektrisko iekārtu biežākie bojājumu veidi.
    16. Bojāto elektrisko iekārtu tehniskās dokumentācijas aizpildīšana, defektēšana un/vai atjaunošanas remonta grafika sastādīšana.
    17. Instrukcijas un normatīvie dokumenti.
    18. Elektrisko iekārtu apkalpošanas darbu vadīšana, ievērojot ugunsdrošības, darba un vides aizsardzības noteikumus.
    19. Elektrotīkla pārsprieguma aizsardzība, zemēšana, zibensaizsardzības veidi.
    20. Zemsprieguma elektriskā tīkla un tā aizsardzības iekārtu aprēķina metodes.
    21. Galveno parametru aprēķinu metodika iestatījumu izvēlē.
    22. Elektriskās sistēmas relejaizsardzības un automātikas uzdevumi, to uzstādīšanas nepieciešamība atbilstoši tīkla konfigurācijai.
    23. Elektrisko iekārtu darbības principu analīze un saistošo risku novērtēšana.
    24. Elektrisko iekārtu uzstādīšanas, montāžas un demontāžas procesa posmus atbilstošā kārtība, piemērojot zināšanas par iekārtu darbības principiem, galvenajiem parametriem.
    25. Elektrisko iekārtu ekspluatācijas un izbūves etapi.
    26. Lietojamo mehānismu un aprīkojuma galvenie parametri.
    27. Grafisko redaktoru nozīme projektu izstrādē un realizācijā.
    28. Ārējā un iekšējā apgaismojuma automatizētā projektēšana, objektu 3D vizualizācija un apgaismojuma līmeņa aprēķini.
    29. Datora un biroja tehniku lietojumprogrammatūras (teksta, attēlu apstrāde, izklājlapas, prezentācijas, datu bāzes, tīmekļa un e-pasta pārlūkprogrammas, grafiskie redaktori).
    30. Modelēšanas un vajadzību analīzes paņēmieni projektēšanas darbos, risinājumu izstrādes metode.
    31. Elektroenerģētikas preču un komponentu katalogi.
    32. Elektrisko iekārtu galvenie parametri, komponenšu un iekārtu ekonomiskie un tehniskie rādītāji to efektīvākai izmantošanai.
    33. Iekārtu un komponenšu izgatavošanas procesa posmi un izgatavošanas gaita.
    34. Tehnoloģisko instrukciju izstrāde un ekonomiskie aprēķini.
    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Darba tiesiskās attiecības.
    Izpratnes līmenī:
    1. Tiesību pamati.
    2. Eiropas Savienības tiesības.
    3. Stratēģiskā vadība.
    4. Vadība un darba koordinācija.
    5. Konflikti, to cēloņi un risinājumi.
    6. Cilvēku psiholoģiskie tipi.
    7. Darba devēja un darbinieka tiesības, pienākumi un atbildība.
    8. Sociālā dialoga līmeņi un veidošanas pamatprincipi.
    9. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    10. Elektrības ietekme uz cilvēka ķermeni.
    11. Elektriskās strāvas iedarbību noteicošie faktori.
    12. Ugunsdzēsības iekārtu un ierīču veidi.
    13. Apdegumi, to veidi un pakāpes.
    14. Rīcība apdegumu gadījumā.
    15. Elektrotraumas un rīcība elektrotraumu gadījumā.
    16. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    17. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    18. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    19. Pētniecības etapi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    2. Zinātniskais u.c. valodas stili.
    3. Verbālā, neverbālā saziņa un saskarsmes kultūra.
    4. Rakstu valodas kultūra.
    5. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.
    6. Svešvalodas literārā forma.
    7. Profesionālā terminoloģija valsts valodā un svešvalodā.
    8. Darba vides organizācijas process un vadīšana.
    9. Darbs komandā.
    10. Profesionālās un vispārējās ētikas principi.
    11. Pozitīvas saskarsmes pamatprincipi.
    12. Laika plānošanas paņēmieni.
    13. Pašorganizācija darba procesā.
    14. Dokumentu noformēšanas prasības.
    15. Darba tiesību, darba aizsardzības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības normatīvie akti.
    16. Personu datu aizsardzība.
    17. Saskarsmes kultūra.
    18. Iekšējās kārtības noteikumi.
    19. Elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumi.
    20. Ugunsdzēsības kārtība.
    21. Pirmās palīdzības sniegšana.
    22. Matemātikas metodes un instrumenti.
    23. Mērvienības un formas.
    24. Matemātiskā terminoloģija.
    25. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    26. Biroja tehnikas izmantošana.
    27. Informācijas sistēmu drošība.
    28. Datoru drošības programmas.
    29. Mācīšanās stratēģijas.
    30. Pašvērtējuma principi.
    31. Karjeras izvēle.
    32. Pētniecības metodes.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Klasificēt elektroenerģijas ražošanas, pārvades, sadales un patēriņa procesus.
    2. Kontrolēt un novērtēt elektrisko iekārtu darba režīmu, veikt pasākumus avārijas režīmu novēršanai.
    3. Attēlot sinusoidālas strāvas un spriegumus kompleksā plaknē vektoru diagrammu veidā.
    4. Novērtēt darba režīmu pēc pieejamajām shēmām.
    5. Aprēķināt virknes, paralēlo un jaukto slēgumu shēmas.
    6. Identificēt elektrisko iekārtu pārbaudes pamatparametrus.
    7. Pārbaudīt tehnoloģiskā risinājuma sastāvdaļu saderību.
    8. Kontrolēt elektriskās iekārtas/sistēmas pārbaudes un ieregulēšanas gaitu.
    9. Sagatavot tehnisko dokumentāciju rezultātu atspoguļošanai.
    10. Izvēlēties tehniskajām prasībām atbilstošus mēraparātus elektrisko mērījumu veikšanai.
    11. Izvēlēties atbilstošus fizikālo lielumu mēraparātus.
    12. Ieregulēt un pārbaudīt atsevišķu elektroiekārtu parametrus.
    13. Vadīt un veikt elektrisko iekārtu un sistēmu ieregulēšanu un pārbaudi.
    14. Veikt mērījumu rezultātu detalizētu un precīzu pierakstu.
    15. Lietot specializētās pārbaužu un mērījumu veikšanas datorprogrammas.
    16. Apkopot un analizēt mērījumu rezultātus.
    17. Pārbaudīt elektroiekārtu darbību slodzes un citos iespējamos režīmos.
    18. Aprēķināt elektroiekārtu izvēlei nepieciešamos pamatlielumus.
    19. Veikt elektrisko mašīnu palaišanas un apturēšanas procesus normālā režīmā.
    20. Pārbaudīt elektrisko mašīnu darbību ārkārtas situācijās.
    21. Izveidot programmu ar loģisko elementu palīdzību.
    22. Programmēt un pārbaudīt vienkāršotu programmējamo vadības kontrolieri.
    23. Aprēķināt nepieciešamos apgaismojuma fizikālos lielumus.
    24. Izvēlēties un pārbaudīt apgaismojumu atbilstoši apgaismojuma normatīviem.
    25. Lietot tehniskos standartus elektrisko iekārtu ekspluatācijā un apkopē.
    26. Izmantot tehnisko dokumentāciju, izprast to veidošanas principus.
    27. Izvērtēt un analizēt elektrisko iekārtu tehniskās apkopes nepieciešamību.
    28. Vadīt un kontrolēt elektrisko iekārtu ekspluatācijas procesu.
    29. Ievērot un uzraudzīt elektrisko iekārtu apkopes periodiskumu.
    30. Novērtēt elektrisko iekārtu tehnisko stāvokli.
    31. Sagatavot un noformēt tehnisko dokumentāciju elektrisko iekārtu apkalpošanai un remontam.
    32. Analizēt elektrisko iekārtu stāvokli un bojājumus, noteikt remontu apjomus.
    33. Ievērot elektroietaišu tehniskās ekspluatācijas prasības.
    34. Ievērot darba aizsardzības prasības, veicot tiešos darba pienākumus un organizējot brigādes darbu.
    35. Noteikt, dokumentēt patērētāju elektriskās slodzes.
    36. Analizēt elektroapgādes rezervēšanas nepieciešamību, kvalitātes un drošuma rādītājus.
    37. Aprēķināt komunālo, rūpniecības un lauksaimniecības uzņēmumu elektroapgādes elektrisko slodzi.
    38. Izvēlēties zemsprieguma elektriskā tīkla iekārtas un elementus.
    39. Aprēķināt jebkuras sarežģītības zemsprieguma elektrisko tīklu ar mainīgiem šķērsgriezumiem.
    40. Novērtēt aprēķinātā tīkla kvalitātes un drošuma rādītājus.
    41. Izvēlēties elektrisko tīklu aizsardzības iekārtu parametrus.
    42. Aprēķināt sazarotu elektrisko tīklu ar mainīgu posmu šķērsgriezumu.
    43. Novērtēt aprēķinātā tīkla kvalitātes un drošuma rādītājus.
    44. Atpazīt elektrisko tīklu iedalījumu.
    45. Noteikt elektrisko tīklu aizvietošanas parametrus, tai skaitā tīkla neitrāles darba režīmus.
    46. Novērtēt elektrotīklu un to elementu ietekmi uz darba režīmiem.
    47. Izvēlēties transformatoru apakšstaciju un sadales punktu konstruktīvo izpildījumu.
    48. Analizēt apakšstacijas galvenās shēmas, to tehniskos un drošuma rādītājus, elektrisko iekārtu pielietojumu.
    49. Izvēlēties galvenos raksturlielumus maksimālstrāvai, īsslēguma strāvas aizsardzībai, distantaizsardzībai.
    50. Noteikt piemērotāko elektrisko tīklu aizsardzības veidu, kas izpilda nepieciešamās selektivitātes prasības.
    51. Sastādīt ekvivalento shēmu energosistēmai.
    52. Prast sagatavot elektrisko iekārtu uzstādīšanas vietu.
    53. Precīzi lasīt tehnisko dokumentāciju.
    54. Identificēt tehnoloģiskā risinājuma atsevišķās sastāvdaļas.
    55. Novērtēt tehnoloģiskā risinājuma sastāvdaļu saderību.
    56. Sagatavot izvēlētā tehnoloģiskā procesa pārskatu.
    57. Apkopot datus izvēlētā tehnoloģiskā procesa ekonomiskajam novērtējumam.
    58. Ievērot tehniskā projekta un atbilstošā tehnoloģiskā procesa prasības.
    59. Sistemātiski pārraudzīt darbu gaitu, identificējot vājās vietas un draudus darbu grafika izpildē.
    60. Reģistrēt un laicīgi novērst neatbilstības darbu grafika izpildē.
    61. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, lietojot aprēķinu datorprogrammas.
    62. Apstrādāt informāciju, lietojot dokumentācijas noformēšanas datorprogrammas un grafiskos redaktorus.
    63. Veikt projektējamās apgaismes datormodelēšanu.
    64. Veikt apgaismojuma aplēsi, objekta 3D vizualizāciju un iegūto rezultātu analīzi.
    65. Izstrādāt un veidot vispārējas funkcionālas specifikācijas un cenu sarakstus.
    66. Apkopot un sakārtot sākotnējos datus tālākam darbam atbilstoši esošajiem standartiem.
    67. Noformēt sākotnējos datus viegli uztveramā veidā (prezentācija, izdrukas materiāli).
    68. Izmantot zināšanas par jaunākajām un nākotnes tehnoloģijām elektroenerģētikas nozarē.
    69. Ieteikt labākos elektrotehnisko izstrādājumu vai elektroiekārtu piedāvājumus.
    70. Lietot formulas un tehniskos datus, parametrus atbilstošu elektrisko iekārtu izvēlē.
    71. Izvēlēties, atlasīt elektriskās iekārtas atbilstoši tehniskās dokumentācijas prasībām.
    72. Izvēlēties efektīvāko tehnoloģiju konkrētām risinājumam.
    73. Identificēt un izstrādāt tehnoloģiskā procesa atsevišķus posmus.
    74. Vadīt un piedalīties tehnoloģiskā procesa instrukciju izstrādē.
    75. Sagatavot datus izvēlēto tehnoloģisko risinājumu variantu ekonomiskajam novērtējumam.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Lietot valsts valodu saziņā un profesionālajā vidē, ievērot latviešu literārās valodas normas lietišķajā un darījumu stilā.
    2. Lietišķi diskutēt ar kolēģiem un vadību par praktiskiem jautājumiem un risinājumiem profesionālās darbības jomā.
    3. Argumentēti pamatot savu viedokli.
    4. Lietot svešvalodu mutvārdu un rakstu formā.
    5. Lietot profesionālo terminoloģiju latviešu valodā un vismaz divās svešvalodās.
    6. Veikt darba pienākumus atbilstoši vispārējās un profesionālās ētikas pamatprincipiem.
    7. Orientēties un pielietot problēmu risināšanai un darba veikšanai nepieciešamos reglamentētos normatīvos aktus, standartus un ētikas normas.
    8. Uzņemties atbildību par sava un kolektīvā darba izpildes kvantitāti un kvalitāti.
    9. Izvērtēt savu un citu pakļautībā esošo izpildītāju darbu.
    10. Strādāt individuāli un komandā.
    11. Būt lojālam pret darba devēju, kolēģiem, sadarbības partneriem un klientiem.
    12. Racionāli plānot laiku.
    13. Atbildēt par sava darba rezultātu.
    14. Ievērot darba kārtības noteikumus un iekšējos normatīvos aktus.
    15. Ievērot darbinieka pienākumus un tiesības uzņēmuma darbības kopējo mērķu sasniegšanā.
    16. Identificēt iespējamos darba vides riskus.
    17. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības prasībām un ietekmi uz veselību.
    18. Saudzēt vidi.
    19. Ievērot elektrodrošības prasības un lietot atbilstošas tehnoloģijas, tai skaitā elektrobīstamības zonā, veicot spriegumaktīvus darbus.
    20. Lietot ugunsdzēsības aprīkojumu atbilstoši situācijai.
    21. Rīkoties ar ugunsdzēsības iekārtām un ierīcēm.
    22. Atbildīgi rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    23. Sniegt klientam pirmo palīdzību līdz ierodas neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāde
    24. Veidot sakarības.
    25. Pielietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus.
    26. Modelēt plānotā uzdevuma risinājuma gaitu.
    27. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    28. Pārbaudīt drošības konfigurāciju un sistēmas ierīces un/vai lietojumprogrammas.
    29. Sagatavot patstāvīgi dokumentus un organizēt to plūsmu, izmantojot lietojumprogrammas.
    30. Atrast patstāvīgi nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    31. Kritiski izvērtēt informācijas ticamību.
    32. Izvērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    33. Plānot savas profesionālās kompetences attīstību un izaugsmes iespējas.
    34. Piedalīties kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    35. Sekot aktualitātēm nozarē.
    36. Izmantot pētniecības metodes profesionālajā darbībā.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja kritiski vērtēt un risināt elektroenerģijas ražošanas, pārvades un lietošanas pamatproblēmas, skaidri un precīzi apkopot un skaidrot iegūto informāciju.
    2. Spēja saslēgt līdzstrāvas un maiņstrāvas ķēdes.
    3. Spēja noteikt un novērst kļūdu elektriskajos mērījumos.
    4. Spēja veikt mērījumus, aizpildīt un analizēt tehnisko dokumentāciju elektrisko iekārtu pārbaudēm, mērījumu un ieregulēšanas darbiem, ievērojot elektrotehnikas nozares normatīvo dokumentu prasības.
    5. Spēja izvēlēties pareizo pārbaudes iekārtu, aprīkojumu un instrumentus elektrisko iekārtu darbības pārbaudei un ieregulēšanai, ievērojot iekārtu darbības pamatprincipus.
    6. Spēja novērtēt mērījumu kļūdas un to rašanās iemeslus.
    7. Spēja vadīt un veikt elektrisko iekārtu un sistēmu ieregulēšanu un pārbaudi, atbilstoši noteiktām prasībām.
    8. Spēja apkopot elektrisko un neelektrisko lielumu un parametru mērījumu rezultātus.
    9. Spēja analizēt rezultātus atbilstoši tehniskās dokumentācijas prasībām.
    10. Spēja klasificēt fizikālās parādības tehnoloģiskā procesā un elektroietaišu darbībā.
    11. Spēja izvēlēties mehānismu darbināšanai labāko elektropiedziņas variantu.
    12. Spēja klasificēt elektriskās mašīnas, kritiski domāt un risināt elektrisko mašīnu ekspluatācijas problēmas
    13. Spēja veikt elektrisko mašīnu palaišanas un apturēšanas procesus.
    14. Spēja programmēt un/vai iestatīt vadības kontrolierus tehnoloģiskā procesa nodrošināšanai.
    15. Spēja izveidot programmu ar loģisko elementu palīdzību.
    16. Spēja aprēķināt un izveidot telpu gaismekļu izvietojuma plānu.
    17. Spēja izvēlēties piemērotāko gaismekli un/vai aparatūru.
    18. Spēja lasīt un izprast tehnisko dokumentāciju.
    19. Spēja veikt elektrisko iekārtu tehniskās dokumentācijas aizpildi, uzturēšanu un analīzi.
    20. Spēja organizēt un kontrolēt elektrisko iekārtu ekspluatācijas procesu, ievērojot instrukcijas un darba aizsardzības prasības.
    21. Spēja kopā ar pieredzējušiem kolēģiem prognozēt elektrisko iekārtu bojājumus.
    22. Spēja sagatavot un aizpildīt nepieciešamo dokumentāciju pārbaužu un remontu veikšanai.
    23. Spēja ievērot ugunsdrošības, darba un vides aizsardzības noteikumus, veicot elektrisko iekārtu apkopes darbus.
    24. Spēja ievērot ugunsdrošības, darba un vides aizsardzības noteikumus, organizējot, vadot un uzraugot elektrisko iekārtu apkopes darbus.
    25. Spēja novērtēt elektrisko, ieskaitot viedo tīklu elementu, nepieciešamību un nozīmi, kā arī elektroenerģijas patēriņu lietotājiem, energobilanci, veicot elektroapgādes variantu salīdzināšanu.
    26. Spēja aprēķināt zemsprieguma elektriskā tīkla tehniskos parametrus atbilstoši normatīvajiem aktiem un tehniskās dokumentācijas prasībām.
    27. Spēja aprēķināt transformatoru un līniju raksturojošos galvenos parametrus, sprieguma un jaudas zudumus, kā arī analizēt jaunu elektrotīklu topogrāfiskās shēmas.
    28. Spēja analizēt vidsprieguma un augstsprieguma tīklu galvenos darba režīmus atbilstoši noteiktajai kārtībai.
    29. Spēja veikt transformatoru (arī >1MVA) jaudas un dzesēšanas izvēli, jaudas slēdžu, atdalītāju, strāvmaiņu un spriegummaiņu izvēli.
    30. Spēja izvēlēties piemērotāko elektrisko tīklu aizsardzības veidu atbilstoši tīkla konfigurācijai.
    31. Spēja izvēlēties elektrisko iekārtu uzstādīšanas, montāžas un demontāžas tehnoloģiskos procesus, atbilstoši ražotāja noteiktām prasībām, ievērojot elektrotehnikas nozares standartus un noteikumus.
    32. Spēja uzstādīt elektriskās iekārtas, atbilstoši klienta vēlmēm, ievērojot tehniskās dokumentācijas prasības.
    33. Spēja izstrādāt, vadīt un uzraudzīt elektrisko iekārtu uzstādīšanas, montāžas un demontāžas darbus.
    34. Spēja izvērtēt darba procesa posmu secību, to realizācijas efektivitāti.
    35. Spēja veikt iegūto datu analīzi, izmantojot datu filtrēšanu un atlasīšanu pēc specifiskiem kritērijiem.
    36. Spēja veikt aprēķinus, izmantojot formulas un funkcijas tabulu.
    37. Spēja izveidot plūsmu un organizāciju diagrammas.
    38. Spēja veikt ārējā un iekšējā apgaismojuma automatizēto projektēšanu, objektu 3D vizualizāciju un apgaismojuma līmeņa aprēķinus.
    39. Spēja identificēt labākos projektēšanas risinājumu piedāvājumus un pakalpojumu sniedzējus, novērtēt, pamatot un ieteikt piemērotāko.
    40. Spēja identificēt labākos izstrādājumus vai iekārtu piedāvājumus, novērtēt, pamatot un ieteikt piemērotākos.
    41. Spēja atrast un strukturēt elektroenerģētikas nozarei atbilstošos informācijas avotus (žurnālus, konferences rakstus un pasākumus, informatīvos biļetenus, vadošo speciālistu viedokļus, tiešsaistes forumu prezentācijas utt.).
    42. Spēja orientēties informācijas plūsmā, pielietot nozares preču un komponentu katalogus.
    43. Spēja izvēlēties Latvijas tirgū piedāvātos elektroiekārtas un materiālus atbilstoši tehnisko dokumentāciju prasībām.
    44. Spēja izstrādāt izbūves un pārbaudes secību konkrētajai elektriskajai iekārtai vai elektriskajam tīklam atbilstoši ekonomiskajam, drošuma un drošības novērtējumam.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja loģiski argumentēt, diskutēt, prezentēt savu nostāju, paust viedokli un iegūt nepieciešamo informāciju komunikācijā ar klientiem un kolēģiem gan mutiski, gan rakstiski, nodrošinot korektas, mērķauditorijai atbilstīgas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu valsts valodā.
    2. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Spēja lietot svešvalodu dažādās dzīves situācijās atbilstoši saziņas partnerim un saziņas mērķim.
    4. Spēja ievērot vispārējās un profesionālās ētikas normas amata pienākumu veikšanā, darbu plānošanā un organizēšanā.
    5. Spēja stādāt individuāli un komandā, ievērojot vispārējās un profesionālās ētikas principus.
    6. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot tiesību aktos noteiktās darba, vides un civilās aizsardzības prasības.
    7. Spēja veikt un vadīt darba uzdevumus, atbilstoši elektrodrošības un ugunsdrošības prasībām, ieskaitot spriegumaktīvus darbus.
    8. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijās un sniegt nepieciešamo pirmo palīdzību.
    9. Spēja veikt fizikālo lielumu aprēķinus, piemērojot matemātisko domāšanu.
    10. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    11. Spēja pieņemt pamatotus lēmumus savas profesionālās karjeras attīstībai.
    12. Spēja iesaistīties un izmantot pētniecības metodes profesionālās darbības jomā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
88
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Enerģētika (522)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Enerģētikas nozare

Elektrisko iekārtu speciālists plāno, organizē un vada augstsprieguma, vidēja sprieguma un zemsprieguma elektropārvades līniju (EPL) un iekārtu montāžas (būvniecības) darbus. Izstrādā nepieciešamo materiālu un iekārtu specifikācijas, aizpilda objekta izpilddokumentāciju. Organizē un vada elektroietaišu un elektroiekārtu apkalpošanu un uzraudzību, iekārtu remonta darbus un periodiskās apkopes pēc remontu plāna, elektroiekārtu defektu noteikšanu un novēršanu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrotehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrotehniķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Elektrotehniķis , Profesionālā maģistra grāds elektrotehnikā, Elektroinženieris (RTU)

Elektrisko iekārtu speciālists plāno, organizē un vada augstsprieguma, vidēja sprieguma un zemsprieguma elektropārvades līniju (EPL) un iekārtu montāžas (būvniecības) darbus. Izstrādā nepieciešamo materiālu un iekārtu specifikācijas, aizpilda objekta izpilddokumentāciju. Organizē un vada elektroietaišu un elektroiekārtu apkalpošanu un uzraudzību, iekārtu remonta darbus un periodiskās apkopes pēc remontu plāna, elektroiekārtu defektu noteikšanu un novēršanu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrotehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrotehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrotehniķis, Elektromontāžas tehniķis, Rūpnīcu elektroiekārtu tehniķis* , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Elektrotehniķis , Profesionālā bakalaura grāds elektrotehnikā, Elektroinženieris (Elektrotehnoloģiju datorvadība) (RTU) , Profesionālais bakalaura grāds elektrotehnikā, Elektroinženieris (RTU) , Profesionālā maģistra grāds elektrotehnikā, Elektroinženieris (RTU) , ĪSĀ CIKLA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Elektrisko iekārtu speciālists

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022, 2023-2029

Pēdējie labojumi: 08.11.2024

Ievietots: 07.05.2016