Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Zināšanas
• Saprot biosistēmas pieeju ražošanas tehnoloģijās.
• Pārzin konstruktoru dokumentācijas izstrādāšanas procesu un stadijas.
• Prot izpildīt kopsalikuma un detaļu darba rasējumus.
• Spēj veikt mašīnu, mehānismu, mezglu, detaļu stiprības aprēķinus.
• Veic projektēšanas un aprēķinu darbus ar CAD/CAE datorprogrammām.
• Spēj izveidot materiālu, sastāvdaļu un mezglu sarakstu (specifikāciju), kā arī nodefinēt daudzumu, kas nepieciešams konkrēta produkta ražošanai.
• Ir iemaņas mašīnbūves tehnologa darbā.
• Pielieto kvalitātes vadību produkta attīstībā.
• Saprot mehānisko, elektromehānisko, elektronisko un datortehnikas mijiedarbību.
• Pārzina mehatronisko sistēmu biežāko atteikumu cēloņus un to novēršanas principus.
• Veic ražošanas procesu un produktu ekonomisko analīzi.
• Interpretēt un analizēt testēšanas laikā savāktos datus, lai formulētu secinājumus, jaunus ieskatus vai risinājumus.
• Veikt literatūras izpēti. Veikt visaptverošu un sistemātisku informācijas un publikāciju izpēti par konkrētu tēmu. Iesniegt salīdzinošu vērtējuma literatūras kopsavilkumu.
• Lieto profesionālo terminoloģiju.
• Var definēt preču, materiālu, metožu, procesu, pakalpojumu, sistēmu, programmatūras un funkciju tehniskās prasības, nosakot un reaģējot uz konkrētajām vajadzībām, kas jāievēro atbilstoši klientu prasībām.
Prasmes
• Prot izpildīt kopsalikuma un detaļu darba rasējumus.
• Gatavo tehnisko dokumentāciju.
• Projektē konstrukcijas, mehānismus, iekārtas, mašīnas.
• Prot veikt mašīnu, mehānismu, mezglu, detaļu stiprības aprēķinus.
• Izmanto datorizētās ražošanas tehnoloģijas (CAM) detaļu izgatavošanai.
• Izstrādā detaļu izgatavošanas tehnoloģijas.
• Pilnveido produktus, konstrukcijas un tehnoloģijas.
• Izprot mehānikas, elektromehānikas, elektronikas un datortehnikas iekārtu savstarpēju mijiedarbību.
• Prot prognozēt mehānikas, elektroiekārtu, elektronikas un datortehnikas iekārtu bezatteikuma darbību.
• Prot atrast mehānikas iekārtas bojājumu cēloņus un tos novērst.
• Prot strādāt ar gatavām programmām, kas paredzētas mehatronikas iekārtu vadībai.
• Pārzin programmējamos logiskos kontrollerus (PLK) un prot tos programmēt.
• Prot orientēties automātiskās regulēšanas tehnikā un tās elementos.
• Prot orientēties mehāniskajās, pneimatiskajās, hidrauliskajās, elektriskajās un elektroniskajās sistēmās un to shēmās.
• Prot lietot mehatronisko sistēmu diagnosticēšanas iekārtas un mērinstrumentus.
• Izstrādā mehatronisku sistēmu apkalpošanas tehnoloģijas.
• Veic mehatronisku sistēmu servisu.
• Prot piemērot darba drošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.
• Izprot starptautiskos standartus ISO, Eiropas normas EN, Latvijas valsts standartus LVS un citu valstu standartus savā jomā.
• Spēj novērtēt un apstiprināt tehnisko projektu, lai pārietu uz produkta faktisko izgatavošanu un montāžu.
• Izstrādāt produktu vai produktu sastāvdaļu prototipus, izmantojot projektēšanas un inženierijas principus.
Kompetences
• Spēj risināt problēmsituācijas.
• Prot komunicēties ar darba biedriem un klientiem.
• Spēj radoši pieiet darbam.
• Spēj noteikt darba prioritātes, strādāt komandā un plānot, organizēt un vadīt tās darbības, kā arī strādāt individuāli.
• Spēj iegūt un racionāli izmantot informāciju.
• Gatavs pilnveidoties profesionāli un intelektuāli.
• Spēj sadarboties ar citu profesionālo specializāciju pārstāvjiem.
• Spēj uzņemties atbildību.
• Prot izmantot progresīvo darba pieredzi un jaunākos tehniskos risinājumus.
• Ievēro profesionālās ētikas principus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
120
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (Mehāniskie transportlīdzekļi, kuģi un gaisa kuģi +ISCED 2013) (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Akadēmiskās augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2022-2028

Pēdējie labojumi: 04.07.2024

Ievietots: 15.02.2023