Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Pārtikas produktu kvalitātes inspektora palīgs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. kvalitātes sistēmas;
    1.2. veselīga uztura pamati;
    1.3. pārtikas tehnoloģijas pamati;
    1.4. pārtikas apriti reglamentējošie normatīvie akti.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. pārtikas apdraudējuma un kritisko kontroles punktu sistēmas pamatprincipi (HACCP) (Hazard Analysis and Critical Control Point – riska analīzes un kritisko kontroles punktu metode);
    2.2. pārtikas ķīmija;
    2.3. pārtikas mikrobioloģijas pamati (patogēnie un indikatormikroorganismi), saindēšanās ar uzturu;
    2.4. dzeramā ūdens sastāvs un laboratorisko izmeklējumu veidi;
    2.5. pārtikas higiēnas pamati;
    2.6. ekonomikas pamati;
    2.7. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. laboratorijas trauki un iekārtas;
    3.2. laboratorijas darba procedūras;
    3.3. kvalitatīvās un kvantitatīvās analīzes metodes;
    3.4. pārtikas produktu, vides objektu un dzeramā ūdens fizikāli ķīmiskās un mikrobioloģiskās analīzes metodes;
    3.5. analīžu dokumentācijas veidi;
    3.6. darba aizsardzība;
    3.7. vides aizsardzība;
    3.8. pirmā palīdzība;
    3.9. individuālie un kolektīvie aizsardzības līdzekļi;
    3.10. rīcība ārkārtas gadījumos;
    3.11. ugunsdrošības līdzekļi;
    3.12. darba higiēna;
    3.13. saskarsmes pamati;
    3.14. valsts valoda;
    3.15. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.16. profesionālā ētika;
    3.17. informācijas tehnoloģijas;
    3.18. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Veikt izejvielu, pārtikas produktu un vides paraugu (ūdens, gaisa, virsmas nomazgājumu) mikrobioloģiskās un ķīmiskās analīzes.
    2. Strādāt ar ķīmiskajām vielām, reaģentiem un barotnēm.
    3. Lietot laboratorijas aparatūru, iekārtas un datortehniku paraugu analīžu veikšanai, rezultātu apkopošanai un datu uzskaitei.
    4. Piemērot Latvijas valsts standartus un, ja nepieciešams, starptautiski atzītus standartus, kā arī citu tehnisko dokumentāciju.
    5. Veikt analīžu rezultātu aprēķinus.
    6. Veikt darba pienākumus, ievērojot darba aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, kas noteiktas ķīmijas un mikrobioloģijas laboratorijām.
    7. Lietot elektroiekārtas atbilstoši elektrodrošības noteikumu prasībām.
    8. Lietot ugunsdzēsības līdzekļus un rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    9. Rīkoties ārkārtas gadījumos.
    10. Lietot drošības zīmes un signālus.
    11. Sniegt pirmo palīdzību.
    12. Lietot darbam paredzēto apģērbu.
    13. Lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    14. Lietot mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus laboratorijas un inventāra kopšanai.
    15. Strādāt patstāvīgi un komandā.
    16. Uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
    17. Ievērot higiēnas prasības.
    18. Ievērot profesionālās ētikas principus.
    19. Pārvaldīt valsts valodu.
    20. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālā jomā saziņas līmenī.
    21. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja patstāvīgi un precīzi veikt pārtikas produktu, izejvielu un vides paraugu ķīmiskās un mikrobioloģiskās analīzes.
    2. Spēja strādāt ar mērīšanas un kontroles līdzekļiem, novērtēt kontroles rezultātus.
    3. Spēja uzturēt laboratorijas aparatūru un iekārtas tīras un darba kārtībā, nodrošinot analīžu rezultātu kvalitāti un precizitāti.
    4. Spēja precīzi un savlaicīgi aprēķināt un dokumentēt analīžu rezultātus.
    5. Spēja saprast un ievērot kvalitātes sistēmas pamatprasības, kā arī normatīvo aktu prasības, kas attiecas uz noteiktu darba uzdevumu izpildi.
    6. Spēja lietot laboratorijas aparatūru un iekārtas, izejvielas un materiālus, darba apģērbu, individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    7. Spēja ievērot sprādziendrošības, ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības, ja nepieciešams, atbilstoši rīkoties un sniegt pirmo palīdzību.
    8. Spēja atpazīt drošības signālus un zīmes un atbilstoši rīkoties.
    9. Spēja atbildēt par sava darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    10. Spēja plānot un organizēt savu darbu laboratorijā.
    11. Spēja strādāt komandā, neradot konfliktus un psiholoģisku diskomfortu darbā, ievērojot ētikas normas.
    12. Spēja saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    13. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    14. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas un vides aizsardzību reglamentējošo normatīvo aktu prasības.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas cits nosaukums “Pārtikas kvalitātes kontrolieris”

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Pārtikas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (541)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 18.07.2024

Ievietots: 07.05.2016