Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mazumtirdzniecības komercdarbinieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī – zināšanas statistikā.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. konkurētspēja;
    2.2. tirgzinības komunikācijas komplekss;
    2.3. zīmolvedība;
    2.4. projektu vadība;
    2.5. finanšu instrumenti;
    2.6. kravu pārvadājumu noteikumi;
    2.7. ar personālvadību saistītie normatīvie akti;
    2.8. finanšu vadība un ekonomika;
    2.9. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. kvalitatīvas un kvantitatīvas informācijas ieguves metodes;
    3.2. analīzes metodes;
    3.3. tirgus daļas noteikšana;
    3.4. segmentēšana;
    3.5. mērķtirgus noteikšana;
    3.6. produkta pozicionēšana;
    3.7. cenu veidošana;
    3.8. grāmatvedības pamati;
    3.9. nodokļu sistēma;
    3.10. lietišķie aprēķini;
    3.11. dokumentu pārvaldība;
    3.12. informācijas ieguve;
    3.13. informācijas tehnoloģijas, profesionālās datorprogrammas;
    3.14. darba plānošana;
    3.15. kvalitātes vadības sistēmas;
    3.16. loģistika;
    3.17. prečzinības pamati;
    3.18. darba tiesisko attiecību normas;
    3.19. darba aizsardzības normatīvo aktu prasības;
    3.20. saskarsmes psiholoģijas pamati;
    3.21. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.22. valsts valoda;
    3.23. divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī;
    3.24. pirmā palīdzība;
    3.25. vides aizsardzība;
    3.26. ugunsdrošības noteikumi.

  • Prasmes
    1. Atlasīt un apkopot primāro un sekundāro informāciju un veikt tās apstrādi.
    2. Veikt tirgus pētījuma analīzi un noteikt konkurētspējas priekšrocības.
    3. Noteikt uzņēmuma tirgus daļu.
    4. Noteikt un izvērtēt optimālākos preču sadales kanālus.
    5. Segmentēt tirgu, noteikt mērķtirgu un produkta pozīciju tirgū.
    6. Izprast cenu politiku un rīkoties atbilstoši tai.
    7. Izstrādāt produktam atbilstošu politiku tā virzīšanai tirgū un veicināt uzņēmuma atpazīstamību.
    8. Pārdot uzņēmuma preces.
    9. Sadarboties ar loģistikas ārpakalpojuma sniedzējiem, novērtējot ārpakalpojuma kvalitāti.
    10. Izstrādāt piedāvājumus publiskajiem iepirkumiem.
    11. Analizēt un izvērtēt izejvielu piegādes avotus.
    12. Izmantot izejvielu piegādātāju datubāzi.
    13. Novērtēt izmaksas, kas saistītas ar preču sagādi un piegādi.
    14. Ievērot mantisko vērtību aprites pamatprincipus uzņēmumā.
    15. Veikt mantisko vērtību inventarizāciju.
    16. Pieņemt un izsniegt mantiskās vērtības.
    17. Pārraudzīt mantisko vērtību pārvietošanas un uzglabāšanas noteikumu un termiņu ievērošanu.
    18. Veidot un uzturēt komunikāciju ar klientiem.
    19. Nodrošināt atgriezenisko saiti ar klientiem.
    20. Izstrādāt piedāvājumu atbilstoši klientu vajadzībām un, ja nepieciešams, prezentēt to, ievērojot profesionālās ētikas principus.
    21. Sekot līdzi klienta līgumsaistību izpildei.
    22. Izstrādāt darba plānu un grafikus un sekot līdzi to izpildei.
    23. Strādāt komandā.
    24. Izteikt priekšlikumus darba samaksas sistēmas uzlabošanai uzņēmumā.
    25. Sastādīt līgumus un citus dokumentus.
    26. Sagatavot un iesniegt uzņēmuma vadībai atskaites un citu nepieciešamo informāciju.
    27. Veikt uzņēmuma darbības analīzi un izteikt priekšlikumus uzņēmuma attīstības plāna izstrādē.
    28. Ievērot kvalitātes vadības standartus, piedalīties to izstrādē un ieviešanā.
    29. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    30. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    31. Pārvaldīt valsts valodu.
    32. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī.
    33. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    34. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un higiēnas prasības.
    35. Ja nepieciešams, sniegt pirmo palīdzību.
    36. Veikt darba pienākumus, ievērojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    37. Lietot informācijas tehnoloģijas un biroja tehniku savas profesionālās darbības veikšanai.
    38. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
  • Kompetences
    1. Spēja piedalīties tirgus pētījumos, analizēt un interpretēt tos.
    2. Spēja noteikt uzņēmuma un preces konkurētspējas priekšrocības.
    3. Spēja noteikt uzņēmuma tirgus daļu, segmentēt tirgu.
    4. Spēja noteikt mērķtirgu un produkta pozīciju tirgū.
    5. Spēja noteikt un izvērtēt preču optimālos sadales kanālus un pārdošanas metodes.
    6. Spēja izprast un ievērot cenu politiku.
    7. Spēja izstrādāt uzņēmuma produktiem atbilstošu politiku preču virzīšanai tirgū un veicināt uzņēmuma atpazīstamību.
    8. Spēja pārdot uzņēmuma preces.
    9. Spēja novērtēt un pilnveidot uzņēmuma preču sortimentu.
    10. Spēja izstrādāt uzņēmuma piedāvājumus publiskajiem iepirkumiem.
    11. Spēja izveidot piegādātāju datubāzi, analizējot un izvērtējot izejvielu piegādes avotus.
    12. Spēja analizēt, piesaistīt un vadīt ārpakalpojumus.
    13. Spēja novērtēt izmaksas, kas saistītas ar preču piegādi vai sagādi.
    14. Spēja pieņemt, izsniegt un uzraudzīt mantiskās vērtības un veikt inventarizāciju.
    15. Spēja pārraudzīt materiālu pārvietošanas un uzglabāšanas noteikumu un termiņu ievērošanu.
    16. Spēja veidot un uzturēt sadarbību ar klientiem, nodrošināt atgriezenisko saiti un sekot līdzi to līgumsaistību izpildei, ievērojot komercinformācijas konfidencialitāti.
    17. Spēja izstrādāt klienta vajadzībām atbilstošu piedāvājumu un prezentēt to.
    18. Spēja nodrošināt lietišķo saraksti ar sadarbības partneriem.
    19. Spēja izveidot, atjaunināt un izmantot dažādas datubāzes.
    20. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    21. Spēja izstrādāt darba plānu un grafikus.
    22. Spēja strādāt komandā.
    23. Spēja pārzināt uzņēmuma darba samaksas sistēmu.
    24. Spēja sastādīt un noformēt līgumus un citus dokumentus.
    25. Spēja analizēt uzņēmuma saimniecisko darbību un piedalīties uzņēmuma attīstības plānošanā.
    26. Spēja sagatavot atskaites un citu nepieciešamo informāciju uzņēmuma vadībai.
    27. Spēja ievērot kvalitātes vadības standartus, piedalīties to izstrādē un ieviešanā.
    28. Spēja sazināties valsts valodā.
    29. Spēja sazināties divās svešvalodās.
    30. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    31. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    32. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un higiēnas prasības.
    33. Spēja, ja tas nepieciešams, sniegt pirmo palīdzību.
    34. Veikt darba pienākumus, ievērojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    35. Spēja racionāli plānot un veikt darba pienākumus, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola

- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums"

- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Privātā Profesionālā vidusskola "SIGMA"

- Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Profesionālā vidusskola "Perspektīva"

Izdevējiestādes:

- Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība (341)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 04.11.2024

Ievietots: 07.05.2016