Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Datorsistēmu tehniķis

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Biznesa procesu būtība.
    2. Kritiskā domāšana.
    3. Resursu plānošanas principi.
    4. Datortehnikas remontdarbu standarti un darba principi.
    5. Personas datu aizsardzība.
    6. Hierarhiskās datu bāzes.
    Izpratnes līmenī:
    1. Datortehnikas apkopes vispārējie principi.
    2. Informācijas atlases principi un metodes.
    3. Informācijas atlases principi un metodes.
    4. Atvērto sistēmu sadarbības bāzes etalonmodelis (Open Systems Interconnection model (OSI)).
    5. Programmēšanas pamati.
    6. Programmatūras pārvalde.
    7. Lietotāja konta autentifikācijas un autorizācijas principi.
    8. Lietotāju grupēšanas iespējas. Darba vides un grupu politiku konfigurēšana.
    9. Datortīkla servisi un protokoli.
    10. Datņu (failu) sistēmas.
    11. Informācijas atlases un analīzes metodes.
    12. Personas datu aizsardzības normatīvais regulējums.
    Lietošanas līmenī:
    1. Iekārtu un komponenšu instalēšana un konfigurēšana.
    2. Datortehnikas galvenās komponentes, to funkcijas un savietojamība.
    3. Pieslēgvietu standarti.
    4. Materiālu, instrumentu un programmatūras pielietojums datortehnikas apkopei.
    5. Datortehnikas darbības problēmu diagnostika.
    6. Datortehnikas darbības problēmu novēršana un konfigurēšana.
    7. Datortehnikas apkopes un remonta vispārējie principi.
    8. Datortehnikas remontam paredzēto instrumentu lietošana.
    9. Datoru komponenšu nomaiņa.
    10. Sistēmas resursu un ražības pārraudzīšana.
    11. Datortīklu protokoli un standarti. Datortehnikas tehniskās iespējas.
    12. Plašāk izmantotie datortehnikas fiziskās drošības risinājumi un to lietošana.
    13. Nepārtraukto elektrobarošanas sistēmu un to lietošana.
    14. Operētājsistēmu ielādes problēmu novēršana un konfigurēšana.
    15. Iekārtu un komponenšu instalēšana un konfigurēšana.
    16. Bieži izmantotās lietojumprogramma- tūras uzstādīšana un konfigurēšana.
    17. Skriptu rakstīšana.
    18. Uzraudzības rīku lietošana.
    19. Operētājsistēmu ielādes problēmu novēršana un konfigurēšana.
    20. Iekārtu un komponenšu instalēšana un konfigurēšana.
    21. Bieži izmantotās
    22. lietojumprogrammatūras uzstādīšana un konfigurēšana.
    23. Programmatūras problēmu diagnostikas metodes, bieži pielietotie rīku un lietojumprogrammas, kā arī to izmantošana.
    24. Programmatūras problēmu novēršana un konfigurēšanas metodes, bieži pielietotie rīku un
    25. lietojumprogrammas, kā arī to izmantošana.
    26. Piekļuves kontroles rīku lietošana.
    27. Biežāk pielietoto maršrutētāju konfigurācija.
    28. Datortīklu fiziskās drošības risinājumi.
    29. Piekļuves kontroles risinājumi datortīklos.
    30. Virtuālie privātie tīkli.
    31. Datu šifrēšana
    32. Disku un datņu (failu) sistēmu vadība un konfigurēšana.
    33. Mākoņdatošana.
    34. Datorsistēmu loģiskās aizsardzības rīki.
    35. Lietotāju kontu tiesību konfigurēšana.
    36. Pretvīrusu programmatūras uzstādīšana.
    37. Pretvīrusu programmatūras pārvalde.
    38. Lietotāju kontu izveide. Mākoņdatošana.
    39. Lietotāju kontu pārvalde. Lietotāju tiesību līmeņi.
    40. Tīmeklis, tā pārlūkprogrammu konfigurēšana.
    41. Tīkla protokoli un standarti.
    42. Datortīklu arhitektūra.
    43. Iekārtu un komponenšu instalēšana, automatizācija un konfigurēšana (piemēram, TCP/IP (Transmission
    44. Control Protocol/Internet Protocol) v4 un v6, DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), DNS (Domain Name System), SNMP (Simple Network Management Protocol), VPN (Virtual Privat Netywork)).
    45. Bezvadu displeja un skaņas pārraides tehnoloģijas (piem., WiDi (Wireless Display), Airplay, Chromecast, Miracast).
    46. Operētājsistēmas.
    47. Datortīklu arhitektūra.
    48. Datortīklam pievienojamas datņu glabāšanas sistēmas un to pielietošanas iespējas.
    49. Disku slēgumi drošības paaugstināšanai.
    50. Servisa pārvaldības sistēmu darbības pamatprincipi.
    51. Informācijas dokumentēšanas rīki.
    52. Iekārtu un komponenšu instalēšana un konfigurēšana.
    53. Tīmeklis, tā pārlūkprogrammu konfigurēšana.
    54. E – pasts, citas komunikāciju programmas un to konfigurēšana.
    55. Biroja tehnika un tās pielietošanas iespējas.
    56. Attālinātās piekļuves un atbalsta nodrošināšanas risinājumi, to veidi un pielietošana.
    57. Bieži izmantotā lietojumprogrammatūra.
    58. Bieži izmantotās operētājsistēmas.
    59. Tīmeklis, tā pārlūkprogrammu konfigurēšana.
    60. E – pasts, citas komunikāciju programmas un to konfigurēšana.
    61. Komunikācijas līdzekļi informācijas nodošanai.
    62. Datorsistēmu loģiskās aizsardzības rīki.
    63. Lietotāju kontu tiesību konfigurēšana.
    64. Pretvīrusu programmatūras uzstādīšana.
    65. Pretvīrusu programmatūras pārvalde.
    66. IKT nozares normatīvais regulējums, t.sk. starptautiskais.
    67. IKT jomas tehniskās dokumentācijas saturs un noformēšanas prasības.
    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Latvijas Republikas Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    2. Kopu teorijas pamati.
    3. Kombinatorika.
    4. Trigonometriskās funkcijas.
    5. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    6. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Darba tiesību būtība, nozīme un normas.
    2. Vārdu krājums. Gramatikas un valodas funkcijas.
    3. Verbālās mijiedarbības veidi.
    4. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    5. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    6. Matemātiskie modeļi
    7. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    8. Informācijas sistēmu drošība.
    9. Sadarbības veicināšanas principi.
    10. Komandas izveide.
    Lietošanas līmenī:
    1. Darbinieka un darba devēja tiesības un pienākumi.
    2. Individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu veidi un lietošana.
    3. Drošības ierīču vizuāla tehniskā stāvokļa kontrole.
    4. Ergonomiskie darba paņēmieni.
    5. Vides aizsardzības prasības datortehnikas apkalpošanas darbos.
    6. Elektrodrošības darbos datortehnikas apkalpošanas darbos.
    7. Ugunsdrošības prasības datortehnikas apkalpošanas darbos.
    8. Rīcība ārkārtas situācijā (elektrotrauma, ugunsgrēks u.c.). P
    9. irmās palīdzības ABC.
    10. Profesionālās saskarsmes principi.
    11. Valsts valoda.
    12. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    13. Profesionālā terminoloģija angļu valodā.
    14. Starpkultūru mijiedarbība.
    15. Matemātikas praktiskā lietojamība.
    16. Matemātikas metodes un instrumenti.
    17. Mērvienības un formas.
    18. Matemātiskā terminoloģija.
    19. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    20. Darbs ar biroja tehniku.
    21. Datoru drošības programmas.
    22. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    23. Laika plānošanas paņēmieni.
    24. Pašnovērtējuma mehānismi.
    25. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    26. Mācīšanās stratēģijas.

     

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Uzstādīt un konfigurēt datortehniku lokālā un publiskā datortīklā.
    2. Pārvietot un noņemt datortehniku lokālā un publiskā datortīklā.
    3. Uzstādīt un noņemt datortehnikas komponentes.
    4. Veikt datortehnikas un operētājsistēmu apkopi.
    5. Izvērtēt datortehnikas uzlabojumu nepieciešamību.
    6. Ievērot iekārtu apkopes periodiskumu.
    7. Veikt apkopes darbības atbilstoši iekārtas tehniskajai dokumentācijai.
    8. Noteikt problēmas būtību.
    9. Strukturēt informāciju.
    10. Definēt risināmās problēmas apjomu.
    11. Atlasīt problēmu risināšanai nepieciešamo informāciju.
    12. Strukturēt informāciju.
    13. Izdarīt secinājumus risināmā problēmā.
    14. Veikt darbības datortehnikas lietošanas problēmu novēršanai savas kompetences ietvaros.
    15. Sniegt lietotājiem skaidrojumu par problēmas cēloni.
    16. Noteikt problēmas cēloņus.
    17. Novērst bojājumus.
    18. Piedalīties datortehnikas atbilstības datorlietotāju prasībām izvērtēšanā.
    19. Izvērtēt datortehnikas gatavību darbam un ekspluatācijas atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    20. Iegūt un izvērtēt informāciju datortehnikas uzlabojumu veikšanai.
    21. Noteikt datortehnikas defektus un datorlietotāju kļūmes darbā ar datortehniku.
    22. Noteikt galvenos vienkārša lokālā datortīkla kvalitātes parametrus.
    23. Izvērtēt uzlabojumu nepieciešamību.
    24. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, kas ir vērsti uz fiziskās piekļuves vadību.
    25. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, kas ir vērsti uz ugunsdrošību.
    26. Identificēt aprīkojumu, kas nodrošina elektrobarošanas padevi.
    27. Izvērtēt aprīkojumu.
    28. Plānot un veikt aprīkojuma komplektāciju.
    29. Izvērtēt bieži izmantotās lietojumprogrammatūras prasību atbilstību vienkārša lokālā datortīkla (LAN, WAN) ātrdarbībai, datortehnikas parametriem un datorlietotāju vajadzībām.
    30. Uzstādīt bieži izmantoto lietojumprogrammatūru.
    31. Konfigurēt bieži izmantoto lietojumprogrammatūru.
    32. Izvērtēt datora operētājsistēmu atbilstību datortehnikas parametriem un datorlietotāju vajadzībām.
    33. Uzstādīt, nomainīt un konfigurēt datora operētājsistēmas atbilstoši datortehnikas tehniskajiem parametriem un datorlietotāju vajadzībām.
    34. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    35. Apzināt atjauninājumu ietekmi uz kopēju datortehnikas darbību un lietojamību mazās sistēmās.
    36. Noteikt nepieciešamos atjauninājumus.
    37. Ieviest atjauninājumus.
    38. Diagnosticēt kļūmes operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras darbībā.
    39. Atrast un analizēt operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras ģenerētus žurnālfailus.
    40. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai
    41. Lietot diagnostikas programmatūru
    42. Novērst kļūmes operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras darbībā.
    43. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    44. Nodrošināt operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras aizsardzību pret nesakcionēto/nelicencēto programmatūru
    45. Nodrošināt datortehnikas vienību un lokālo datortīklu fizisko aizsardzību.
    46. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, kas ir vērsti uz datortīklu drošību.
    47. Lietot ugunsmūri.
    48. Lietot maršrutētāja konfigurāciju datortīkla drošības uzlabošanai.
    49. Veikt datu aizsardzības pasākumus.
    50. Plānot rezerves kopijām nepieciešamo vietu datu glabātuvēs vai uz datu nesējiem.
    51. Noteikt un īstenot datu glabāšanas un apmaiņas kārtību.
    52. Veikt datu rezerves kopēšanu.
    53. Atjaunot datus no rezerves kopijām.
    54. Konfigurēt datu sinhronizāciju starp iekārtām un veikt drošu datu iznīcināšanu ar lietojumprogrammatūras līdzekļiem vai speciālām iekārtām.
    55. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    56. Izvērtēt un identificēt datu aizsardzības pasākumus.
    57. Plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus.
    58. Lietot ugunsmūri.
    59. Lietot pretvīrusu programmatūru.
    60. Lietot diagnostikas programmatūru.
    61. Izveidot lietotāju kontus.
    62. Lietot pieejamos lietotāju kontu pārvaldes rīkus.
    63. Piešķirt lietotājam dažādas pieejas tiesības datorsistēmai atbilstoši organizācijas noteikumiem.
    64. Uzstādīt, konfigurēt un noņemt lokālā datortīkla iekārtas.
    65. Ierīkot datortīkla pieslēguma vietas un savienojumus.
    66. Atrast kļūdas lokālā datortīkla iekārtu konfigurācijā un lokālā datortīkla infrastruktūrā.
    67. Novērst kļūdas lokālā datortīkla iekārtu konfigurācijā un lokālā datortīkla infrastruktūrā.
    68. Izveidot datņu kopīgas izmantošanas un datortīklā pieejamas glabāšanas sistēmu lokālam datortīklam pēc parauga/šablona.
    69. Apkalpot lokāla datortīkla datņu sistēmu.
    70. Regulāri uzkrāt informāciju par problēmsituācijām datortehnikas vienībās un lokālā datortīklā.
    71. Apkopot informāciju par problēmsituācijām datortehnikas vienībās un lokālā datortīklā.
    72. Informēt iekšējos un ārējos klientus par problēmsituācijām datortehnikas vienībās un lokālā datortīklā.
    73. Lietot operētājsistēmas.
    74. Lietot teksta un grafikas redaktorus, izklājlapu redaktorus u.c. bieži izmantoto lietojumprogrammatūru.
    75. Lietot perifērijas ierīces.
    76. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    77. Lietot teksta un grafikas redaktorus, izklājlapu redaktorus u.c. bieži izmantoto lietojumprogrammatūru.
    78. Lietot perifērijas ierīces.
    79. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    80. Sagatavot informāciju par būtiskām izmaiņām datortehnikas, datorsistēmas vai datortīkla darbā.
    81. Savlaicīgi veikt lietotāju informēšanu.
    82. Informēt lietotājus par ugunsmūra lietošanu.
    83. Informēt lietotājus par pretvīrusu programmatūras lietošanu.
    84. Lietot IKT nozares normatīvo regulējumu.
    85. Lietot uzņēmuma IKT nozares normatīvo regulējumu.
    86. Sekot līdzi IKT nozares normatīvā regulējuma izmaiņām.
    87. Informēt vadību par izmaiņu nepieciešamību uzņēmuma IKT nozares normatīvajā regulējumā.
    88. Lasīt un saprast darba procesam nepieciešamos rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    89. Izmantot darba procesam atbilstošu tehnisko dokumentāciju, instrumentus, mērinstrumentus un materiālus.
    90. Patstāvīgi veikt datortehnikas un programmatūras uzskaiti ar atbilstošiem lietojumprogrammatūras līdzekļiem.
    91. Izmantot biroja tehniku, sagatavot un noformēt dokumentus atbilstoši darba uzdevumiem.
    92. Izvērtēt infrastruktūras pārbaudes/remonta laikā iegūtos tehniskos datus.
    93. Aizpildīt iekārtas pārbaudes/remonta protokolu.
    94. Sekot līdzi lietotāju faktisko pieejas tiesību atbilstībai dokumentos fiksētajam.
    95. Patstāvīgi veikt lietotāju pieejas tiesību uzskaiti ar atbilstošiem lietojumprogrammatūras līdzekļiem.
    96. Izmantot biroja tehniku.
    97. Sagatavot un noformēt dokumentus atbilstoši darba uzdevumiem.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Izpildīt darba līgumā un citos tiesību aktos noteiktos darbinieka pienākumus.
    2. Realizēt darba līgumā un citos tiesību aktos noteiktās darbinieka tiesības.
    3. Lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus un drošības ierīces.
    4. Lietot ergonomiskos darba paņēmienus un instrumentus.
    5. Ievērot vides aizsardzības prasības datortehnikas apkalpošanas darbos.
    6. Veikt darbus atbilstoši elektrodrošības prasībām.
    7. Veikt darbus atbilstoši ugunsdrošības prasībām.
    8. Izvērtēt ārkārtas situāciju.
    9. Rīkoties ārkārtas situācijā (elektrotrauma, ugunsgrēks u.c.).
    10. Sniegt pirmo palīdzību.
    11. Sazināties valsts valodā.
    12. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    13. Sazināties mutiski un rakstiski angļu valodā.
    14. Lietot profesionālo terminoloģiju angļu valodā.
    15. Veidot sakarības.
    16. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus profesionālo darba uzdevumu veikšanai.
    17. Modelēt plānotā uzdevuma risinājuma gaitu.
    18. Lietot datoru un biroja tehniku.
    19. Sagatavot pēc parauga dokumentus, izmantojot lietojumprogrammas.
    20. Atrast noteiktu informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    21. Sazināties, izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    22. Sadarboties komandā.
    23. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    24. Racionāli plānot laiku.
    25. Apzināties savas personīgās un sociālās attīstības/ pilnveides iespējas.
    26. Adekvāti novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    27. Mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
    28. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja uzstādīt un konfigurēt datortehniku.
    2. Spēja uzlabot datortehnikas veiktspēju, izmantojot atjauninājumus.
    3. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošas mēriekārtas, instrumentus un programmatūru datortehnikas pārbaudē un apkopē.
    4. Spēja diagnosticēt datortehnikas lietošanas problēmas datorlietotāju līmenī.
    5. Spēja novērst datortehnikas lietošanas problēmas datorlietotāju līmenī.
    6. Spēja veikt datortehnikas remontdarbus.
    7. Spēja piedalīties esošās datortehnikas, programmatūras un esošā datortīkla inventarizācijā.
    8. Spēja nodrošināt datortehnikas fizisko drošību.
    9. Spēja nodrošināt datortehnikas pievienošanu nepārtrauktai elektrobarošanas padevei.
    10. Spēja instalēt un konfigurēt bieži izmantoto lietojumprogrammatūru.
    11. Spēja uzlabot programmatūru datortehnikas vienībās un mazās sistēmās, izmantojot atjauninājumus.
    12. Spēja diagnosticēt programmatūras lietošanas problēmas lietotāju līmenī.
    13. Spēja novērst programmatūras lietošanas problēmas lietotāju līmenī.
    14. Spēja novērst nesankcionētu programmatūras lietošanu lietotāju līmenī.
    15. Spēja nodrošināt datortīklu fizisko un loģisko drošību.
    16. Spēja veidot informācijas rezerves kopijas vienam datoram vai mazai sistēmai.
    17. Spēja nodrošināt datortehnikas pretvīrusu aizsardzību.
    18. Spēja izveidot un uzturēt lietotāju kontus viena datora vai mazas sistēmas līmenī.
    19. Spēja konfigurēt datortīkla iestatījumus un servisus.
    20. Spēja apkalpot vienkārša lokāla datortīkla datņu sistēmu.
    21. Spēja regulāri uzkrāt un apkopot informāciju par problēmsituācijām datortehnikas vienībās un lokālā datortīklā.
    22. Spēja sniegt tehnisko atbalstu lietotājiem.
    23. Spēja konsultēt lietotājus ar dažādiem zināšanu līmeņiem.
    24. Spēja savlaicīgi informēt lietotājus par būtiskām izmaiņām datortehnikas, datorsistēmas vai datortīkla darbā.
    25. Spēja informēt lietotājus par pretvīrusu aizsardzības pasākumiem.
    26. Spēja lietot IKT nozares normatīvo regulējumu.
    27. Spēja dokumentēt IT infrastruktūru un izmaiņas tajā mazas sistēmas ietvaros.
    28. Spēja sagatavot nepieciešamo tehnisko dokumentāciju mazai sistēmai.
    29. Spēja dokumentēt lietotāju kontu pieejas tiesības un to izmaiņas mazas sistēmas ietvaros.
    30. Spēja dokumentēt savu darbību atbilstoši prasībām, izmantojot biroja tehniku.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja ievērot tiesību aktu prasības darba tiesību jomā.
    2. Spēja ievērot tiesību aktu prasības darba aizsardzības un vides aizsardzības jomā.
    3. Spēja ievērot tiesību aktu prasības elektrodrošības un ugunsdrošības jomā.
    4. Spēja nelaimes gadījumā rīkoties atbilstoši situācijai un sniegt pirmo palīdzību.
    5. Spēja sazināties mutiski un rakstiski valsts valodā, lietojot profesionālo terminoloģiju.
    6. Spēja sazināties angļu valodā, lietojot profesionālo terminoloģiju.
    7. Spēja piemērot matemātisko domāšanu, modelējot darba situācijas un plānojot darba uzdevuma izpildi.
    8. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    9. Spēja efektīvi iesaistīties komandas darbā.
    10. Spēja plānot savu laiku veicot uzdevumu individuāli vai komandā.
    11. Spēja plānot un pieņemt lēmumus savas profesionālās karjeras veidošanā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Rēzeknes tehnikums

- Rēzeknes tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Datorika (48)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Datorzinātnes (481)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozare

Datorsistēmu tehniķis kvalificēta speciālista uzraudzībā un sadarbojoties ar klientiem, uzstāda datortīklus. Pārbauda un novērš kļūmes datortehnikas un programmatūras darbībā, konfigurē, diagnosticē un atjaunina datortehniku, operētājsistēmas un lietojumprogrammatūru, datortīklus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: ĪSĀ CIKLA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: datorsistēmu un datortīklu administrators , ĪSĀ CIKLA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Programmētājs vai datorsistēmu un datortīklu administrators

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 24.04.2025

Ievietots: 07.05.2016