Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

1

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Ir daudzveidīga mācību pieredze.
– Spēj patstāvīgi mācīties, meklējot un rodot risinājumus praktiskām problēmām.
– Prot patstāvīgi plānot un organizēt mācīšanās procesu.
– Prot mācību procesā izmantot dažādu veidu informāciju, konsultēties, atrast palīdzību.
– Prot saskatīt kopsakarības starp zinātņu sasniegumiem, tehnoloģijām un cilvēku.
– Prot lietot apgūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā.
– Ir izpratne par sabiedrības uzbūvi un attīstību.
– Ir patstāvīga, loģiska, bez pretrunām, motivēta, kritiska un produktīva domāšana.
– Prot radoši izteikt savas domas tekstā un runā.
– Prot publiski uzstāties, formulēt un pamatot savu viedokli.
– Prot uzklausīt un respektēt dažādus viedokļus.
– Ir izpratne par valodas un saskarsmes kultūru, un to nozīmi starpkultūru dialoga veidošanā.
– Spēj pieņemt lēmumu un uzņemties atbildību par tā īstenošanu.
– Ir izpratne par cilvēka tiesībām uz vienlīdzību.
– Prot sadarboties ar citiem un strādāt komandā.
– Prot atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās un ekstremālās situācijās.
– Spēj rūpēties par savu un citu cilvēku drošību, nepieciešamības gadījumā meklējot palīdzību.
– Prot atbildīgi izmantot modernās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas informācijas iegūšanai, apstrādei un analīzei, kas pielietojamas dažādās dzīves situācijās un mācību priekšmetu apguvē.
– Prot patstāvīgi, radoši un argumentēti interpretēt pagātnes un mūsdienu notikumus sabiedrībā un pasaulē.
– Izjūt nepieciešamību atbildīgi rūpēties par vides, savas un citu cilvēku veselības kvalitātes saglabāšanu un uzlabošanu.
– Saprot un apzinās tehnoloģiju izraisītās sekas uz vidi.
– Izjūt personisku atbildību pret savas valodas kultūru un nacionālās identitātes saglabāšanu.
– Spēj pilsoniski līdzdarboties demokrātiskā sabiedrībā, sekmējot sabiedrības ilgtspējīgu attīstību.
– Spēj rīkoties ikdienas situācijās, saskaņā ar tikumiskajām vērtībām.

Pārdevēja palīgs

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Preces pieņemšana pēc daudzuma un kvalitātes.
    2. Preču uzglabāšanas noteikumi.
    3. Merčendaizings.
    4. Preču uzglabāšanas pamatprincipi.
    5. Sava darba organizēšana.
    6. Preču uzglabāšanas un realizācijas noteikumi.
    7. Kvalitātes vadības pamatprincipi.
    8. Preces raksturlielumi.
    9. Procesu organizācija uzņēmumā.
    10. Sanitārās un higiēnas prasības tirdzniecības uzņēmumiem.
    11. Sanitārās un higiēnas prasības tirdzniecības uzņēmumiem.
    12. Sortiments.
    Lietošanas līmenī:
    1. Preču vizuālā atbilstība labai pārdošanas praksei.
    2. Sava darba organizēšana.
    3. Preču realizācijas termiņu un kvalitātes uzraudzība.
    4. Pārdodamās preces atbilstības kritēriji.
    5. Sava darba organizēšana.
    6. Prasības pret darba vietas organizēšanu.
    7. Prasības par darbam nepieciešamo inventāru.
    8. Telpu un iekārtu higiēnas normas.
    9. Personīgā higiēna.
    10. Pārdošanas vietas plāns.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Verbālā un neverbālā saziņa.
    2. Jomu regulējošie normatīvie akti.
    3. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    4. Izpratne par normatīvajiem aktiem un to pielietojumu.
    5. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un iekārtu darbības pamatprincipi.
    6. Plānošana un lēmumu pieņemšana.
    Lietošanas līmenī:
    1. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
    2. Profesionālā terminoloģija. Valodas kultūra.
    3. Darba tiesību, darba, vides un civilās aizsardzības normatīvie akti.
    4. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības.
    5. Profesionālā ētika.
    6. Pašorganizācija darba procesā.
    7. Darbs komandā.
    8. Informācijas un komunikācijas
    9. tehnoloģiju un iekārtu aizsardzība.
    10. Pašnovērtējuma mehānismi.
    11. Mācību, karjeras un darba gaitu plānošana.
    12. Laika plānošana.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Pārzināt preču atbilstību prasībām.
    2. Pārzin preču uzglabāšanas noteikumus.
    3. Pārzin preces pārvietošanas un izvietošanas principus pārdošanas vietā.
    4. Pārzināt preču realizācijas termiņus.
    5. Pārzināt preču kvalitātei izvirzītās prasības.
    6. Pārzināt preces atbilstību pārdošanas prasībām.
    7. Pārzināt prasības darba vietas sagatavošanai un uzturēšanai kārtībā. Pārzināt un izvēlēties darbam nepieciešamo aprīkojumu.
    8. Pārzināt telpu un iekārtu higiēnas normas.
    9. Pārzināt personiskās higiēnas prasības.
    10. Orientējas preču klāstā un tā izvietojumā.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Lietot valodu saziņā mutvārdu un rakstu formā.
    2. Ievērot un rīkoties saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    3. Ievērot profesionālās ētikas normas un noteikumus.
    4. Lietot uzdevuma veikšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu.
    5. Adekvāti novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    6. Plānot savas profesionālās kompetences attīstību un izaugsmes iespējas.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja veikt preces vizuālo novērtējumu.
    2. Spēja veikt uzticētos pienākumus preces uzglabāšanas noteikumu ievērošanai.
    3. Spēja veikt uzticētos pienākumus nogādājot un izvietojot preces pārdošanas vietā.
    4. Spēja veikt uzticētos pienākumus uzraugot preču realizācijas termiņu ievērošanu.
    5. Spēja veikt uzticētos pienākumus kontrolējot preču kvalitāti.
    6. Spēja veikt uzticētos pienākumus nomainot pārdošanai nepiemērotas
    7. preces pret citām atbilstošām precēm.
    8. Spēja sagatavot savu darba vietu darbam.
    9. Spēja sagatavot darbam nepieciešamo inventāru. Spēja uzturēt savu darba vietu kārtībā.
    10. Spēja ievērot telpu un tirdzniecības iekārtu higiēnas normas.
    11. Spēja ievērot personīgo higiēnu.
    12. Spēja patstāvīgi orientēties pārdošanas vietā un preču izkārtojumā.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja loģiski diskutēt un argumentēt savu viedokli, iegūt nepieciešamo informāciju komunikācijai, nodrošināt korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
    2. Spēja veikt darba uzdevumu, ievērojot tiesību aktos noteiktās darba, vides un civilās aizsardzības prasības.
    3. Spēja ievērot profesionālās ētikas normas un noteikumus.
    4. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas un iekārtas darba uzdevuma veikšanai.
    5. Spēja adekvāti izvērtēt un mērķtiecīgi pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju visa mūža garumā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Speciālās izglītības iestāde:

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

1

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība (341)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Pārdevēja palīgs pēc plāna vai norādījumiem grupē, izvieto produktus/pakalpojumu piedāvājumus tam paredzētajās vietās, veic preču iekraušanu, pārvietošanu, izkraušanu un novietošanu tirdzniecības zālē. Pieņem preces pēc daudzuma un kvalitātes. Sniedz klientam pamatinformāciju par produktu/ pakalpojumu. Aizpilda vienkāršas dokumentu veidlapas. Profesijas reglamentācija, papildu prasības: Reizi gadā ir jāveic obligātā veselības pārbaude. Pirmreizēji jānoklausās kurss "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā", atkārtoti ‒ reizi 2 gados.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Pārdevējs* , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Pārdevējs*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 22.10.2024

Ievietots: 21.11.2019